logo
|
Přihlášení
Aktivace předplatného
Nezávislé noviny s tradicí od roku 1919
  • Úvod
  • Události
  • Krimi
  • Kultura
  • Sport
  • Rubriky
    • Jak to vidí studenti
    • Divoký zelinář
  • O nás
  • Předplatné
  • Kontakty
  • Vydání
Top Události
24.7.2023 10:37

Nová plavební pravidla na Vranovské přehradě

V letošní sezoně platí na Vranovské přehradě poprvé nová pravidla pro plavbu, a to v souvislosti s částečným zrušením opatření obecné povahy Krajského úřadu Jihomoravského kraje. Přestože byl zrušen úplný zákaz plavidel se spalovacími motory, neznamená to, že by plavba na Vranovské přehradě nebyla nijak regulována. Je tomu přesně naopak. Základní regulace vyplývá z vyhlášky Ministerstva dopravy č. 46/2015 Sb. a z dalších předpisů. Ve spolupráci se členy Yacht clubu Vranovská přehrada uvádíme podrobný výčet daných pravidel. 



1. Spalovací motory pouze do 10 kW

Na přehradě je ministerstvem dopravy povolena plavba se spalovacími motory, ale pouze do výkonu 10 kW a jen v takzvaném výtlačném režimu. Již jen omezení výkonu motorů zcela vylučuje používání vodních skútrů. Pokud by měl někdo motorový člun, tak s opravdu slabým výkonem a tím pádem bez možnosti použití pro plavbu se zvednutou přídí, takzvaně ve skluzu. Silnější motory mohou mít plachetnice, ale používat se smějí pouze pro manévrování nebo při nepříznivých povětrnostních podmínkách. Na parníky – jako velká plavidla – se tato regulace nevztahuje.

2. Plavba povolena pouze ve výtlačném režimu

Výtlačný režim znamená, že loď se nezvedá z vody. Vodoryska za klidu a za plavby je téměř stejná. Je zakázáno plout „rychle“, když loď letí po hladině takzvaně „v kluzu“. Není možný ani přechodový režim plavby, což, jak sám název napovídá, je přechod z plavby ve výtlaku do plavby v kluzu. Videa těchto druhů plavby jsou na webových stránkách Státní plavební správy.

3. Povinná registrace malých plavidel s výkonem motoru nad 4 kW (5 HP)

Malé plavidlo je v českých předpisech označení pro plavidla, jejichž délka nepřesahuje 20 metrů a která nejsou určena nebo používána k vlečení, tlačení nebo vedení v bočně svázané sestavě, k přepravě více než 12 osob a která nejsou převozní lodí. Český zákon o vnitrozemské plavbě vyčleňuje z malých plavidel takzvaná „vybraná malá plavidla“, která na rozdíl od ostatních malých plavidel nepodléhají evidenci. Do této skupiny patří malá plavidla o celkové hmotnosti včetně povoleného zatížení až do 1 000 kilogramů nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW nebo s celkovou plochou plachet do 12 metrů čtverečních. Taková loď tedy nemusí mít doklady o registraci v rejstříku malých plavidel a vůdce plavidla nemusí mít „řidičák na loď“. Z toho vyplývá, že automaticky splňuje podmínku výkonu motoru, neboť neregistrovaná plavidla mohou mít motor pouze do 4 kW (5 HP). Ale pozor na způsob plavby, i neregistrovaná loď s tímto motorem může za určitých podmínek plout v kluzu. Přestože tedy nemusí mít osoba ovládající loď průkaz vůdce malého plavidla (a tedy nemá žádné zkoušky), musí dodržovat všechna pravidla plavebního provozu, plavební značení, absolutní zákaz požívaní alkoholu atd.

4. Nulová tolerance alkoholu pro vůdce plavidla se strojovým pohonem 

Novelou zákona o vnitrozemské plavbě č. 114/1995 Sbírky byla povolena hranice 0,5 promile.

Jenomže pozor, toto platí pouze pro vůdce plavidel bez vlastního strojního pohonu na nesledované anebo účelové vodní cestě, nikoliv pro motorovou plavbu.

Lidově řečeno jde tedy o vodáky na kanoích, raftech, kajacích atd. Pro vůdce plavidla se strojovým pohonem opravdu platí nulová tolerance.

5. Kontrolní orgány 

Dohled nad plavbou vykonává Státní plavební správa a Policie ČR. Věřte, že v letní sezoně jsou velmi aktivní a zvláště na tak relativně malé vodní ploše jako je Vranov. Poříční policejní oddíl má u hráze služebnu s vlastním plavidlem, takže není žádný problém provádět kontroly přímo na vodě. Kontrolovat mohou obsah alkoholu v dechu vůdce plavidla, doklady od lodě, doklady vůdce plavidla, registrační označení plavidla (číslo) na obou bocích v blízkosti přídě, pokud je plavidlo registrované, správný způsob plavby ve výtlačném režimu, výkon motoru do 10 kW.

6. Přednost plavby na vodě

Zjednodušeně pro Vranovskou přehradu platí, že velká plavidla, tedy velké osobní výletní či linkové lodě mají přednost před všemi ostatními plavidly. Opravdu všemi, i před surfy, šlapadly, paddleboardy apod. Malé plavidlo s vlastním strojním pohonem tedy musí dát přednost všem ostatním, ať plují z jakékoliv strany. Tedy velké plavbě, plachetnicím plujícím na plachty a všem ostatním nemotorovým plavidlům. A další situace, přednost motorová loď – motorová loď. V tomto případě platí přednost zprava jako na silnici. A přednost dáváme opravdu zřetelně, vyhýbáme se velkými vzdálenostmi, zejména s velkými plavidly. Jsou velké, mají velkou setrvačnost, mají výtlak desítky tun, měnit směr je pro ně náročné a zastavit je problém. To není jako na silnici, šlápnu na brzdu a stojím. Lodě nemají brzdy.

7. Koupající se plavci

I koupající se plavec je účastník plavebního provozu (i když to netuší) a má alespoň základní povinnosti. První věcí je, aby byl vidět. Protože mu z vody kouká jenom hlava, což je na vodní ploše maličký bod a ve vlnách zcela neviditelný. Je důležité, aby měl při větších vzdálenostech od břehu alespoň výraznou koupací čepici. Ideální je mít na lanku nějaký výrazný plovák. Další bezpečnostní prvek je, že plavec nemá plavat do plavební dráhy, tedy do cesty plavidlům. Platí to, co bylo řečeno v předchozích bodech. Opravdu není vidět a velké plavidlo bude měnit kurz těžko a dlouho. Takže bezpečné koupání je ve vyhrazených místech označených žlutými bójemi, kam žádné plavidlo nesmí.

8. Rybáři

Vodní plocha patří všem. I rybářům a platí to, co je uvedeno v předchozím bodě, i rybář je účastník plavebního provozu. Místo nahození má mít označené bójí. Je třeba se vzájemně respektovat, není nic příjemného namotat si vlasec na vrtuli, může dojít i k poškození pohonu a pro rybáře to znamená minimálně finanční ztrátu. V těchto případech je třeba  předvídat, sledovat hladinu, sledovat břehy a používat hlavu.

V souvislosti s uvedeným lze doporučit webové stránky Státní plavební správy na adrese plavebniurad.cz. Jsou uživatelsky velice dobře zpracovány a je v nich uvedena spousta informací.

-LES-

Reklama

< Společnost chce božickou pískovnu zavézt odpadem, obec je proti
Vyprávění s Janem Krejčím o blížícím se Šramlfestu >

Čtěte dále

00fa30d2-pzn-102t-2025-05-07-5120591b.jpeg
Čelní střet osobáku s kamionem ve Vranovské Vsi si vyžádal čtyři zraněné
6ef0df28-tis-ce-zidiueoe-na-znojemsku.jpeg
Tisíce řidičů na Znojemsku čeká letos výměna řidičáku
22d4a57a-nemocnice-nab-dne.jpeg
Nemocnice nabídne bezplatné vyšetření znamének
86de65cb-festival-voc.jpeg
Festival VOC Znojmo oslaví 17. ročník

Naši partneři

NESON s.r.o. - vydavatel týdeníku Znojemsko
Mariánské náměstí 965/6
669 02 Znojmo
IČ: 00351385, DIČ: CZ00351385

Obchodní podmínky

Ochrana osobních údajů

Ceník inzerce

Odběr novinek e‑mailem

Zadejte svůj e-mail a už Vám neutečou žádné novinky

Comgate

Znojemsko 2024, Copyright © NESON s.r.o.

eclair design | Pagebuilder

logo
Úvod
Události
Krimi
Kultura
Sport
Rubriky Submenu
Jak to vidí studenti
Divoký zelinář
O nás
Předplatné
Kontakty
Vydání
Přihlášení
Aktivace předplatného
×