Naše Znojmo = populismus přes čáru
Před čtyřmi roky slíbil na mnoha předvolebních billboardech tehdejší starosta Znojma Jan Grois, že dostaví obchvat. ČSSD tehdy v roce 2018 s převahou vyhrála komunální volby a Jan Grois se stal starostou. Před necelým rokem před parlamentními volbami 2021 rozeslal tehdejší premiér Andrej Babiš do schránek občanů dopis, kde mimo jiné uvádí: „Stavíme plno nových obchvatů.“ Jako příklad uvedl Znojmo a ve Znojmě pak vyhrál. A dnešní stav „dostavěného obchvatu“ Znojma je znám…
Zřejmě podobnou taktiku zvolil i současný znojemský starosta se svým hnutím Naše Znojmo. A vytáhl ještě větší kalibr ve svém volebním programu: Do roku 2030 do Brna za prací za 25 minut.
Abych pravdu řekl, raději bych viděl, pokud by občané Znojma jezdili, respektive chodili za prací do Znojma.
Starosta ale nesděluje, kdo to zajistí a postaví. On, či jeho osobnosti v jeho hnutí? Či snad město Znojmo?
Dopouští se stejné mystifikace, tedy že taková stavba bude realizována městem Znojmem a že ji zařídí jeho hnutí. Tak jako je u velkých silničních staveb investorem stát, tedy Ředitelství silnic a dálnic, tak u železnic je to Správa železnic, což je také státní organizace. Město Znojmo zde sehrává jen roli účastníka stavebních řízení a lobbisty. Tedy toho, kdo dokladuje potřebnost takového spojení a žádá stát o realizaci. Vysokorychlostní trať do Brna povede přes katastry mnohých jiných obcí a minimálně je nutné tuto trasu zahrnout do územních plánů a mít shodu se všemi obcemi a dalšími institucemi.
Pochopitelně je vhodné již nyní uvažovat o podobné spojnici. Možná je to sen již mnoha generací a pro mnoho občanů Znojma by byla cesta do Brna za 25 minut lákavá. Ale skutečná realizace je možná tak nejdříve za padesát let a nejsem zdaleka pesimista. O potřebných financích na stavbu již ani nemluvím.
Prostě slibovat tuto cestu do roku 2030 je pustá lež a populismus hrubě přes čáru. A podle mého názoru by mělo být úmyslné uvádění občanů v omyl za účelem osobního prospěchu, a navíc úřední osobou jako je starosta, trestné.
Pokud ale pan starosta a jeho „kandidátka osobností“ toto myslí vážně, měli by občanům Znojma dokladovat na základě jakého platného rozhodnutí toto mohou slibovat.
Prohlédl jsem několik koncepčních materiálů ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury i Správy železnic, ale informaci, že do roku 2030 plánují zprovoznit vysokorychlostní trať Brno-Znojmo, jsem tam nenašel. První vysokorychlostní tratě v Česku se mají začít stavět koncem tohoto desetiletí a uvést do provozu kolem roku 2035. A že by první měla být zrovna spojnice Znojma s Brnem?
A co se týče slibu zlepšení možností parkování ve Znojmě výstavbou nového parkovacího domu na náměstí Svobody, musím sdělit, že se mi ta obluda na tomto místě nelíbí a určitě nevyřeší komplexně parkování aut.
Pan starosta by měl spíše dokladovat, co vše udělala dosud jeho bývalá strana ČSSD pro zlepšení parkovacích možností ve Znojmě (ČSSD vládla Znojmu od roku 2010 a on je od roku 2014 dodnes jejím zastupitelem).
Je tedy jen otázkou, zda občané na tuto lež našeho pana starosty opět skočí a opět ho zvolí. Pak už můžeme předpokládat, že před příštími volbami slíbí občanům Znojma, že budeme létat na Mars, a zase dostane nejvíc hlasů…
Ing. Tomáš Havlásek
člen TOP-09 Znojmo
(PI)