Václav Faraga, majitel firmy Able: S kvalitním personálem i z malého města lze dobývat velký svět
Mnozí hráči ve světě zdejšího byznysu tvrdí, že ve Znojmě takzvaně chcípl pes. Jenomže existují tací, co jsou přesvědčení opačného. Jedním z nich je i Václav Faraga, majitel a zakladatel společnosti Able, která se stala v poslední době hvězdou v oblasti vývoje informačních technologií pro nejvýznamnější korporáty u nás i v zahraničí.
Když jsem se s panem Faragou chtěl setkat osobně v ústředí jeho firmy na Tyršově ulici, byl jsem zvědav, jakým vozem klíčový hráč zmíněné společnosti, která dosahuje stamilionových obratů, dorazí. Přijel na kole, v bermudách a v triku a působil dojmem, jako kdyby si odskočil od grilovačky na zahradě. Hned vzápětí jsem však pochopil, že také velký byznys je možné provozovat neokázale způsobem, že na něj na první pohled není vidět. „Pracujeme převážně systémem home-office, proto jste se u nás nedozvonil,“ řekl mi s odzbrojujícím úsměvem a pozval mě na impozantní terasu své firmy, odkud je stejně podmanivý výhled po okolí jako ohlédnutí za historií společnosti Able, jejíž ambice se neustále rozvíjejí a zdaleka nekončí.
Pane Farago, zůstáváte faktickým, ale rovněž transparentním důkazem, že ve Znojmě v podnikatelském slova smyslu přece jenom pes nechcípl. Anebo se mýlím?
Znojmo je hezké, kulturní a komunitní město. Abych řekl pravdu, nedám na svůj region dopustit, což je právě důvodem, proč zde žiji a provozuji svou firmu. Jsem přesvědčen, že i z malého města lze dobývat velký svět. Navíc tvrdím, že žádný podnikatel nemůže být poražen, pokud to sám nevzdá. Takže bych o tom, že ve Znojmě chcípl pes, raději nemluvil.
Společnost Able se evidentně nenarodila ze dne na den. Lze konkretizovat období, které jejímu vzniku předcházelo?
Během studia na vysoké škole jsme s kamarádem Tomášem Melichárkem založili slevové servery, což bylo kolem roku 2011, kdy byznys s nabídkovými portály vykazoval největší boom. Během krátké doby jsme se dostali na obrat kolem sta milionů korun. Na nově vznikajících e-shopech pracoval stále větší tým vývojářů, kteří postupně začali dávat dohromady jádro budoucí agentury Able. Postupně slevové portály zanikly, ovšem v té době už vývojářský tým začal pracovat na zakázkách pro velké klienty a korporáty. V současnosti má společnost téměř padesát spolupracovníků, kteří vyvinuli přes dvě stovky softwarových řešení pro více než 150 klientů, mezi které patří například AAA Auto, ČSOB, Essox, Direct pojišťovna, společnost Kofola, pro kterou už druhým rokem dodáváme IT řešení, a pro mnoho dalších.
Jak je patrné, zaměstnanci pro vás zůstávají prioritou. Jak se potýkáte s fluktuací? Pokud je mi známo, tak s ní bojují leckde i ledajak. Jak na to jdete vy?
Neustále nabíráme nové vývojáře a pracovní posily, jimž se snažíme ve Znojmě vytvořit pracovní podmínky, které mohou konkurovat velkým nadnárodním společnostem.
Majorita našeho týmu pochází ze Znojma, pár lidí je z Brna, ale také z Prahy, Olomouce, Bratislavy, což pro nás ale není problém. I přesto, že jsou naši zaměstnanci z velké části z jednoho města, nikdo nemá přikázáno do kanceláří chodit. V zásadě funguje napříč týmem online režim. Avšak i tak se snažíme v Able nabídnout všem krásné kanceláře o stovkách metrů čtverečních, kde má každý svoje místo. Firma vykazuje významně nižší fluktuaci, než je na trhu standardem. Aktuálně máme na webu uvedenou pětiprocentní fluktuaci, přičemž standard našeho oboru se pohybuje kolem dvaceti až pětadvaceti procent. Tato skutečnost je dána především otevřeností uvnitř firmy a sehraným kolektivem. Třebaže to zní klišovitě, firma do velké míry funguje jako rodina, lidé si navzájem věří, jsou zodpovědní a tím pádem přirozeně spolupracují.
V zaměstnanecké politice – jak je vidět – máte jasno. Praktikujete podobný způsob komunikace s klienty?
S každým klientem je důležité se setkávat osobně. Přestože se v posledních letech stalo – zejména od období pandemie koronaviru – trendem řešit byznys online, snažíme se zůstávat s klienty v osobním kontaktu. Tím, jak je firma zvyklá fungovat online, stejně spolupracuje i se zákazníky. Nicméně víme, že klíčové je osobní pochopení a poznání, proto nepodceňujeme osobní kontakt s klientem a vždy se minimálně jednou za čas fyzicky potkáváme. Prioritou samozřejmě zůstává kvalita služeb, kterou zákazníkům poskytujeme. V Česku je ve sféře informačních technologií bohužel normální, že klienti mají představu o svém projektu, ale místo výsledku dostávají prázdné fráze, a co hůř, nefunkční projekty. V tomto se snažíme být jiní a dotahovat všechny úkoly až do cíle, což je hlavním důvodem, proč s námi společnosti spolupracují.
Aktuálně zůstává hlavním tématem veřejné správy především digitalizace úřadů a služeb na celorepublikové úrovni také v jednotlivých krajích. Zajímalo by mě, jak vnímají úroveň online komunikace v regionu vaši odborníci?
Regionálně se provádění digitalizace ve státní správě nedá úplně odlišit, vnímáme to jako jeden celek v celé naší zemi. Česko se v digitálním žebříčku, který každoročně publikuje Evropská komise, v letošním hodnocení umístilo na 19. místě ze sedmadvaceti. Rádi bychom se postarali, aby výsledek byl daleko lepší. Líbí se nám příklady zemí jako je Estonsko, kde jde vidět obrovský pokrok, který má velký smysl pro budoucnost. Postupně se ale i v Česku objevují fajn projekty, které nás posouvají dál, takže věříme, že naše republika má potenciál na to, aby se ocitla na špičce digitalizace. Ačkoliv jsme malou zemí, disponujeme právě v tomto oboru jak kvalitním know-how, tak lidmi, s nimiž pracujeme.
Děkuji za rozhovor.
Vlastimil Mrva
foto: Able. FinTech
& Digital Studio