Marcela Přibylová: Možnost výběru formy vzdělávání chápu jako důležitou samozřejmost
KOMENTÁŘ Waldorfská pedagogika je sice školou s jinou organizací výuky, ale očekávané výstupy a náplň učiva vycházejí ze stejného RVP ZV (rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – pozn. redakce), jako v tradičních základních školách. Liší se pouze jiným rozložením učiva, které je přizpůsobeno každému dítěti takřka na míru.
V českém školství zaznamenávám v poslední době opravdu velký zájem o změnu, o jiný způsob smýšlení v přístupu k výuce, k hodnocení žáků a snahu přeměnit standardní výuku na výuku skutečně novodobou. Tyto žádané změny a prosazované požadavky se čím dál více podobají právě principům alternativního vzdělávání, které je často neprávem považováno za méně kvalitní či nedostatečné.
Vnímám, že společnost pomalu začíná chápat, že učit jinak neznamená špatně a pomalu se těmto myšlenkám alternativních škol přibližuje.
Waldorfskou školu v Kuchařovicích nejen zpovzdálí sleduji, obdivuji krásné akce a přístup pedagogů k žákům, ale osobně spolupracuji se školou v rámci nové informatiky a hudební výchovy. Vnímám waldorfskou školu jako skvělou nabídku pro děti a rodiče, protože každý rodič si přeje pro své děti to, co považuje za nejlepší. Mít možnost výběru formy vzdělávání pro své dítě chápu jako důležitou samozřejmost dnešního moderního světa.
Na Základní škole v Kuchařovicích nyní vzdělávají pedagogové osmašedesát nadšených dětí, u kterých je podporována individualita, tvořivost, touha po poznání a čisté lidské schopnosti. Zájem o tento druh výuky každým rokem na této škole roste a rodiny žáků vnímají školu jako pevnou součást svého života.
Proto rodiče usilují nejen o zachování waldorfské školy na prvním stupni, ale zejména si přejí zřídit pokračování a návaznost na druhý stupeň, aby vzdělávání bylo ucelené a dávalo smysl.
Záruka zachování a návaznosti by jistě oslovila ještě více zájemců. Možností by také byla škola, kde souběžně fungují dva vzdělávací programy vedle sebe, protože není jisté, zda změna na klasickou výuku přiláká do Kuchařovic tolik dětí, aby moha škola finančně dobře fungovat. Ukázkou takto fungující školy je Základní škola Přímětice, kde probíhá vedle klasického vzdělávání Montessori výuka souběžně a dokazuje to, že tento systém je možné realizovat.
Nyní jsou zde děti v pátém ročníku, které nemají možnost ve waldorfském vzdělávání pokračovat na druhém stupni a přechod na standardní školu i adaptace na odlišný způsob výuky by pro žáky bylo určitě náročné a stresující.
Přála bych si najít řešení, aby k tomuto přechodu žáků nemuselo vůbec dojít. Pokud by výuka waldorfského typu byla v našem regionu ohrožena, vnímala bych to jako krok zpět ve vzdělávání ve Znojmě, ztrátu jedinečnosti nabídky a velkou ztrátu pro mnoho dětí, pro nadšené pedagogy, pro naše město i pro náš region.
Mgr. Marcela Přibylová
zastupitelka města Znojma