Monika Baštová: Jak se do mého života natrvalo připletla fotografie
Moniku Baštovou mohou čtenáři potkávat na stránkách našeho listu poměrně často, ponejvíce v souvislosti s natáčením videoklipů skupiny Lucrezia Borgia. Jenomže tato vnímavá fotografická osobnost disponuje objektivem daleko širšího záběru.
Moniko, kdy se vaše záliba vlastně narodila?
Sama nevím, kdy se fotografie připletla do mého života, ale jedním jsem si jista naprosto. Už jsme se od sebe neodloučily a já jsem s ní spjata dodneška. Koneckonců bratranec mého táty je také fotograf, a ne ledajaký, dokonce fotografii učil a dosud učí, i když už je v důchodu. Ale kdykoliv k nám přijel – povídal. Náramně poslouchatelným způsobem.
Patrně vyprávět uměl, ale mě v této chvíli zajímá, kdo vlastně byl oním člověkem, který do vaší duše položil základní fotografický kámen?
Pavel Dias, který je mužem, který to stihl a stíhá opravdu hodně. Spolupracoval s filmovým studiem v Gottwaldově a pomáhal při vzniku filmu Vynález zkázy. Od roku 1959 fotografoval pro časopis Mladý svět. Vystudoval FAMU, působil jako vedoucí oddělení fotografie na Střední uměleckoprůmyslové škole v Brně. V roce 1989 začal na FAMU dokonce fotografii také vyučovat. Potom dělal totéž na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Obdržel cenu Osobnost české fotografie za dlouhodobý přínos, který uděluje Asociace fotografů České republiky…
Abych řekl pravdu, nemohla jste mít lépe našlápnuto. Nepřiložil také nějaké genetické polínko do fotografického ohně váš tatínek?
Táta fotil taky, ale jen rodinné snímky. Zase jsem dlouhý čas trávila v temné komoře, což byla normální paneláková koupelna. Trefil jste se ovšem…
Celý rozhovor najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.
Vlastimil Mrva