Likvidace školství nejen speciálního
Vážení voliči,
prázdniny pomalu končí a nový školní rok se blíží. Jaký bude? Již delší dobu se situace v našich školách vyvíjí k horšímu.
Na jedné straně se prosazuje individuální přístup, ale přitom se zhoršují podmínky pro práci učitele i žáků. Slavná inkluze zařazením téměř všech žáků majících poruchy učení a vyžadujících zvláštní přístup do běžných tříd základních i středních škol poškodila vlastně všechny.
Snaha zlikvidovat speciální školy, které jsou schopny poskytnout žákům vyžadujícím zvláštní péči a individuální přístup nesrovnatelně lepší podmínky a větší komfort ve vzdělávacím procesu, byla prostě ostudná.
Tyto děti v běžné třídě základní školy jen výjimečně zažívají úspěch. Nemohou se srovnávat s ostatními, stojí na okraji kolektivu a nezřídka jsou vystaveny šikaně a posměchu ostatních.
A učitel?
Ten se musí věnovat tomu nejslabšímu. To znamená často právě tomu, který by byl mnohem spokojenější mezi sobě rovnými v malém kolektivu speciální školy. Na ostatní žáky pak učitelům zbývá mnohem méně času, než by potřebovali. Asistenti to nezachrání.
Bylo snad cílem ministerstva školství udělat tyto děti nešťastnými?
Každý člověk si zaslouží, aby se o něj společnost postarala zvláště v dětství a dala mu všechny možnosti ke zdravému rozvoji. Stát by měl vychovat ze všech dětí vzdělané jedince, schopné se uživit a život prožít v radosti a spokojenosti.
Nezáleží na tom, zda dítě zvládne odborné učiliště, střední školu nebo vysokou. Každého má škola připravit a vybavit takovými vědomostmi a dovednostmi, aby našel v životě uplatnění a dokázal se slušně uživit. Absolventi mnohých odborných škol postrádají odbornost, učňům často chybí praktické dovednosti a vysokoškoláci jen málokdy naleznou práci v oboru.
Dnešní škola postrádá účelnější propojení s praxí.
To je potřeba změnit.
Stejně tak bude potřeba napravit všechny přešlapy ministerstva školství. Zkouší snad, co ještě rodiče a žáci vydrží?
K tomu přistupují problémy se školou v době CORONAVIROVÉ krize.
Zavřené školy, omezená docházka, omezená výuka, myslí si snad někdo, že to dětem prospěje? Ztratí pracovní návyky, bude jim chybět část učiva.
To nemůže dopadnout příliš dobře.
Jako senátorka se budu školství intenzivně věnovat. Je to moje srdeční záležitost. Jako šéfka školských odborů jsem se vždy snažila prosazovat, aby škola poskytovala kvalitní vzdělání všem žákům bez rozdílu a dobré podmínky pro práci zaměstnancům škol.
Proto budu všechny zákony posuzovat se znalostí praxe. Tak aby byly schvalovány ku prospěchu dětí a studentů.
Musí skončit lidová tvořivost každého nového ministra. Děti nejsou pokusní králíci.
Školství našim dětem hodně dluží, a to mě jako učitelku mrzí.
Vaše kandidátka do SENÁTU.
Růžena Šalomonová
kandidátka do Senátu
(placená inzerce)