Zhořkne sladkokyselý symbol Znojma?
Hlavním symbolem Znojma není ani tak víno, ale především okurka. Jak dlouho však ještě bude? Ta sterilizovaná k němu de facto přestala patřit před dvaceti lety, protože tradičního výrobce podnik Fruta vytunelovali bývalí majitelé a značka Znojmia skončila mimo region. Nyní ubývá i samotná plodina na polích. Zájem o okurky nakladačky v těchto dnech převyšuje nabídku a prodejní cena se oproti loňsku opět zvýšila. Nejsou lidi, kteří by je ve velkém pěstovali tak jako dřív.

Prodej okurek nakládaček sice zahájila firma Lukop z Tasovic, na jejích stránkách se však objevilo sdělení, že pro velký zájem přijímá jen telefonické objednávky. Podobně je na tom pěstitel Antonín Matula ze stejné obce: „V podstatě jsme zůstali v regionu s Lukopem jen dva. Letos se navíc nakladaček kvůli chladnějšímu počasí doposud urodilo míň. Nicméně očekáváme, že se úroda ještě zlepší. Okurka plodí trochu, ale dlouhodobě. Obecně pak z toho vyplývá, že nejsme schopni během krátké doby uspokojit všechny. Nedaří se nám to lidem vysvětlovat. Chtějí všechno hned. Na konci srpna se pak stává, že musíme okurky vyhazovat, protože je už nikdo zase nechce. V minulosti jsme je vozili do Fruty, teď už to nejde. Spoustu pěstitelů právě tohle odradilo.“
Kromě toho se potýkají také s nedostatkem…
Celý článek najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.
Alžběta Janíčková