Václav Macoun: Turistický vláček by měl mít nižší emise výfukových plynů
Město Znojmo se snaží, aby byl vzduch čistší. Jedním z konkrétních kroků je například podpora alternativních paliv v autobusech městské hromadné dopravy nebo pořízení elektromobilů pro Městskou zeleň.
Existuje ale jedno místo, na které by stálo za to se zaměřit. Znojmo – jakožto objednavatel služby turistického vláčku – by mělo usilovat o jeho čistší a tišší provoz. Například v ulici U Brány turistický vláček nečekaně překvapit nemůže – hluk a smrad z motoru jeho příjezd oznámí dlouho před tím, než samotný turistický vláček člověk zahlédne. Nemusíme ale zůstávat jen ve velkém stoupání, pohyb turistického vláčku po městě je prostě slyšet a cítit. A kupříkladu již v roce 2016 došlo po stížnostech bydlících k přemístění zastávky u Mikulášského kostela.
Nyní pár technických dat. Podle informací výrobce motor turistického vláčku splňuje emisní normu euro III. Tato norma byla nahrazena již v roce 2005 novou a přísnější.
Je možné, že provozovatel provedl úpravy motoru tak, aby splnil normu platnou ke dni uvedení do provozu. V roce 2012, kdy se tak stalo, již však platila norma euro V. Ta jen u pevných částic znamená pětinásobné snížení limitu (z 0,10 na 0,02 g/kWh).
Město jakožto objednavatel služby by mělo tlačit na provozovatele turistického vláčku, aby emise výfukových plynů snížil. Ideálním stavem by byl modernější alternativní pohon. Pokud se nadále bude používat motor spalovací, mělo by Znojmo jako objednavatel služby požadovat efektivnější čištění zplodin a omezení hlučnosti. Přesně podle textu smlouvy s provozovatelem turistického vláčku, kde se píše o minimální zátěži městského provozu hlukem a zplodinami.
Turistický vláček je skvělá atrakce pro místní i turisty. Pojďme ji zkusit ještě zlepšit ku prospěchu nás všech.
Václav Macoun
Poznámka redakce
Smlouva na provoz vláčku končí příštím rokem, teprve potom se radnice ve spolupráci s odborníky může zamyslet, zda je možno ve znojemských podmínkách požadovat ve výběrovém řízení takzvaný eko-vláček. Tuto volbu je ovšem nutno zvažovat s ohledem na členitý terén a velké převýšení (centrum města versus poloha Dyje).
Provoz vláčku byl v roce 2011 řádně vysoutěžen a podmínky, které byly tenkrát stanoveny, byly splněny, poněvadž vláček splňoval normy pro silniční provoz.
Letos Město Znojmo do vláčku investovalo a upravilo jej pro přepravu vozíčkářů.
-TIK-