logo
|
Přihlášení
Aktivace předplatného
Nezávislé noviny s tradicí od roku 1919
  • Úvod
  • Události
  • Krimi
  • Kultura
  • Sport
  • Rubriky
    • Jak to vidí studenti
    • Divoký zelinář
  • O nás
  • Předplatné
  • Kontakty
  • Vydání
Další články
25.10.2019 00:00

Václav Macoun: Turistický vláček by měl mít nižší emise výfukových plynů

Město Znojmo se snaží, aby byl vzduch čistší. Jedním z konkrétních kroků je například podpora alternativních paliv v autobusech městské hromadné dopravy nebo pořízení elektromobilů pro Městskou zeleň.



Existuje ale jedno místo, na které by stálo za to se zaměřit. Znojmo – jakožto objednavatel služby turistického vláčku – by mělo usilovat o jeho čistší a tišší provoz. Například v ulici U Brány turistický vláček nečekaně překvapit nemůže – hluk a smrad z motoru jeho příjezd oznámí dlouho před tím, než samotný turistický vláček člověk zahlédne. Nemusíme ale zůstávat jen ve velkém stoupání, pohyb turistického vláčku po městě je prostě slyšet a cítit. A kupříkladu již v roce 2016 došlo po stížnostech bydlících k přemístění zastávky u Mikulášského kostela.

Nyní pár technických dat. Podle informací výrobce motor turistického vláčku splňuje emisní normu euro III. Tato norma byla nahrazena již v roce 2005 novou a přísnější.

Je možné, že provozovatel provedl úpravy motoru tak, aby splnil normu platnou ke dni uvedení do provozu. V roce 2012, kdy se tak stalo, již však platila norma euro V. Ta jen u pevných částic znamená pětinásobné snížení limitu (z 0,10 na 0,02 g/kWh).

Město jakožto objednavatel služby by mělo tlačit na provozovatele turistického vláčku, aby emise výfukových plynů snížil. Ideálním stavem by byl modernější alternativní pohon. Pokud se nadále bude používat motor spalovací, mělo by Znojmo jako objednavatel služby požadovat efektivnější čištění zplodin a omezení hlučnosti. Přesně podle textu smlouvy s provozovatelem turistického vláčku, kde se píše o minimální zátěži městského provozu hlukem a zplodinami.

Turistický vláček je skvělá atrakce pro místní i turisty. Pojďme ji zkusit ještě zlepšit ku prospěchu nás všech.

Václav Macoun

Poznámka redakce

Smlouva na provoz vláčku končí příštím rokem, teprve potom se radnice ve spolupráci s odborníky může zamyslet, zda je možno ve znojemských podmínkách požadovat ve výběrovém řízení takzvaný eko-vláček. Tuto volbu je ovšem nutno zvažovat s ohledem na členitý terén a velké převýšení (centrum města versus poloha Dyje).

Provoz vláčku byl v roce 2011 řádně vysoutěžen a podmínky, které byly tenkrát stanoveny, byly splněny, poněvadž vláček splňoval normy pro silniční provoz.

Letos Město Znojmo do vláčku investovalo a upravilo jej pro přepravu vozíčkářů.

-TIK-

< Vyprávění s vytrvalcem Jakubem Bulínem
Plavci TJ Znojmo vyplavali v Novém Jičíne 25 pódiových umístění a 11 medailí! >
7699fb9b-1.png
Klíšťata útočí s mimořádnou intenzitou, odborníci varují před encefalitidou
1cc5ba7e-1.jpeg
Den Země na České
acb8b8eb-1100x0-1-3dd9e68d-1000067024.jpeg
Byt s propadlou podlahou měl problémové nájemníky
58871e9e-img-7450-c.jpeg
Charitativní běh Wings4Life v Retzu: Úspěch navzdory nepřízni počasí

Naši partneři

NESON s.r.o. - vydavatel týdeníku Znojemsko
Mariánské náměstí 965/6
669 02 Znojmo
IČ: 00351385, DIČ: CZ00351385

Obchodní podmínky

Ochrana osobních údajů

Ceník inzerce

Odběr novinek e‑mailem

Zadejte svůj e-mail a už Vám neutečou žádné novinky

Comgate

Znojemsko 2024, Copyright © NESON s.r.o.

eclair design | Pagebuilder

logo
Úvod
Události
Krimi
Kultura
Sport
Rubriky Submenu
Jak to vidí studenti
Divoký zelinář
O nás
Předplatné
Kontakty
Vydání
Přihlášení
Aktivace předplatného
×