Děti se neustále ptají, proč ještě učebna nestojí, a paní učitelky musejí odpovídat, že nevědí
Školní výuková zahrada při Základní škole se začala probouzet a oblékat do jarních šatiček. Aby jí to opravdu moc slušelo, přišly jí na pomoc děti, které se s prvním jarním oteplením pustily do hrabání, uklízení, stříhání anebo do čištění – a vůbec do generálního úklidu. Zahrada se jim za to odvděčuje prvními jarními kytičkami a ptačími trylky, které je slyšet z každého keře nebo stromu.

Strachotická školní výuková zahrada již dětem slouží od roku 2012, ve své rozšířené podobě od roku 2016. Každým rokem si žáci spolu se svými učitelkami užívají krásné prostory vedle školy, tráví zde přestávky, učí se, pracují, relaxují, malují, tvoří, pozorují, naslouchají, ochutnávají a přitom neustále objevují spoustu nového.
Zahradu využívá i školní družina při odpoledních činnostech, stala se místem setkávání rodičů a dětí, je pokladnicí materiálu při organizování různých projektů a tematických dnů. Ten nejbližší, který nás čeká je projektový den ke Dni Země.
Školní zahrada se dostala na mapu školních zahrad jako jediná na jihu Moravy, v loňském roce se zapojila do celostátní soutěže Měsíc školních zahrad. Učitelé z různých částí republiky se již dvakrát přijeli k nám podívat a podělit se o zkušenosti z budování i využívání školní zahrady.
Děti se vždycky na svoji zahradu moc těší, výuka venku je pro ně zajímavá a současně znalosti, které získají přímou činností ve venkovním prostoru si lépe zapamatují.
Bádat na čerstvém vzduchu, číst si pod stromem, kreslit v záhonu květin či cvičit na trávníku je pro ně mnohem větším zážitkem, než tyto činnosti konat v uzavřené třídě nebo tělocvičně.
Již tři roky škola bojuje o dostavbu unikátní venkovní učebny, která je zamýšlená jako víceúčelový venkovní prostor s velkou možností využití ve všech předmětech. Děti se neustále ptají, proč už slibovaná učebna nestojí, a paní učitelky jen krčí rameny a musejí odpovídat, že nevědí.
Pravda je taková, že učebna je již dva roky vyrobená, nachystaná k montáži, ale nesouhlas majitele sousedního pozemku celou dobu její dostavbu brzdí. Obec již kvůli nesouhlasu s tím, aby požární ochranné pásmo zasahovalo na hranice jeho pozemku, přišla o dotaci, kterou na učebnu dostala.
Koukáme na prázdný prostor, který je pro učebnu nachystaný, a nevěříme, že je možné, aby úřady tak dlouho bránily dokončit věc, která není určena pro osobní zájmy jednoho člověka, ale pro děti, pro jejich rodiče a pro celou obec.
Karla Marešová
ředitelka ZŠ Strachotice