Znojmo bojuje proti reklamnímu smogu
Město Znojmo se rozhodlo přistoupit k důležitému kroku směrem ke zlepšení kvality veřejného prostoru a ochrany jeho vizuální podoby. Rada města schválila ukončení několika nájemních smluv na pronájem pozemků a ploch využívaných pro velké reklamní billboardy. Cílem tohoto opatření je snížení tzv. reklamního smogu, který narušuje estetiku veřejného prostoru a může mít i dopady na bezpečnost silničního provozu.
„Všechny předmětné smlouvy jsou velmi starého data, vesměs z 90. let či z počátku následné dekády. Ekonomický přínos z nájemného je pro město vlivem vysoké inflace zanedbatelný. Hlavním důvodem našeho rozhodnutí je nicméně tzv. vizuální smog. Podobně jako již před 18 roky radnice pod vedením ODS a KDU-ČSL zatočila s křiklavými reklamami v historickém centru Znojma, chceme i my nyní vizuální dojem z veřejného prostoru dále zlepšovat. Navíc silně vnímáme i bezpečnostní hledisko. Velké reklamy u silnic bezesporu odvádějí pozornost řidičů, a zvyšují tak riziko dopravních nehod,“ uvedl místostarosta města Znojma Jiří Kacetl.
Rozhodnutí se týká nájemních smluv s různými společnostmi a jednotlivci, kteří na základě dlouhodobých smluv provozovali reklamní plochy na pozemcích města. Všechny smlouvy budou ukončeny v tříměsíční výpovědní lhůtě. Billboardy tak již brzy zmizí z městských pozemků u hlavních silničních tahů podél třídy Evropská, Dukelských bojovníků, Vídeňská třída, Suchohrdelská, Sokolská, Pražská či u Vranovské Vsi.
Rozhodnutí města Znojma je součástí dlouhodobé snahy o zlepšení vizuální podoby veřejného prostoru. Jak upřesnil místostarosta Jakub Malačka: „Již řadu let pracujeme na postupné regulaci vizuálního smogu. Ať už to byla výše zmíněná pravidla pro umisťování reklam do městské památkové rezervace, zrušení reklamy na lampách veřejného osvětlení v městské památkové rezervaci nebo zrušení billboardů na budově bývalých Městských lázní před třemi lety.“
Petra Šuláková,
tisková mluvčí města Znojma