Tomáš Lintner: Otázku, zda odbor investic je v rozkladu, považuji za řečnickou a paniku zbytečně vyvolávající
Tajemník Tomáš Lintner byl do funkce jmenován 14. července a fakticky nastoupil od 1. září 2023. Předtím pracoval v různých manažerských pozicích, které zahrnovaly vedení týmů, rozpočtování a finanční plánování, včetně stavebních investic. Díky tomu má dobrý vhled do problematiky. Má vysokoškolské vzdělání. Jeho koníčkem je vinařství.
Pane tajemníku, co by se stalo, kdyby nefungoval odbor investic?
Nepochybně bychom to všichni brzy zjistili. Odbor investic a technických služeb má na starost vedle plánování a realizace investičních projektů a staveb třeba také úklid města nebo svoz odpadů a řadu dalších činností. V nejčernějším scénáři bychom při výpadku fungování tohoto odboru museli také například vracet dotace na bazén v Louce či jiné dotační projekty, protože by se nestihlo vše řádně a včas administrovat a vyúčtovat.
Takže odbor investic není v rozkladu?
Věřím, že od vás je to pouze řečnická otázka. Ale vážně, některé ojedinělé výroky neinformovaných opravdu nechápu. Tyhle útoky zbytečně vyvolávají paniku a zhoršují atmosféru ve městě. Snad to není záměr. Co mě ale opravdu mrzí, je, že tito lidé svými výroky naprosto dehonestují práci zaměstnanců úřadu. Musíme si rovněž uvědomit, že máme i projekty, na které žádáme dotace. Tyto projekty podléhají velmi intenzivní a detailní kontrole. Leckdy se tedy vyplatí počkat pár měsíců a připravit řádně projektovou dokumentaci a pak ji dobře vysoutěžit. Příkladem může být jízdárna. Myslím, že již mohu prozradit, že město tady ušetří několik desítek milionů korun, a to právě díky dobře připravené soutěži.
Odbor investic ale nějakou dobu fungoval v oslabeném režimu.
Necelé tři měsíce, ještě čekáme, až nastoupí zbývající technici, kteří úspěšně prošli výběrovým řízením. Pro upřesnění, bývalý vedoucí odboru odešel na konci října a spolu s ním pak koncem listopadu někteří další referenti. Zbývající zaměstnanci odboru pak pracovali za ně, podávali nadstandardní výkony, v případě některých projektů jsme si dočasně vypomohli externími lidmi a samozřejmě pomoc přišla i z jiných odborů. Díky úsilí všech těchto lidí jsme vše zvládli a projekty nenabraly žádné významné zpoždění.
Bylo těžké najít nové lidi? Není lepší snažit se udržet stávající zaměstnance?
Odchodům zaměstnanců lze těžko bránit, obzvlášť v žádaných profesích. Na oddělení investic potřebujeme lidi ze stavebnictví, kteří se vyznají v přípravě a řízení projektů, rozumí rozpočtování staveb, dokážou alespoň v nějaké míře vykonávat stavební dohled, komunikovat s dodavateli, úřady i veřejností.
Ono se není čemu divit, když v soukromém sektoru jsou mzdy za obdobnou práci i čtyřikrát vyšší. Na druhou stranu někteří z bývalých techniků pracovali pro město dlouho a byla znát jejich opotřebovanost, potřebovali změnu. Ovšem práci nám na tomto odboru v tuto chvíli ztěžuje úplně jiná věc, a to zcela zásadní.
Co máte na mysli?
Obrazně řečeno na mě každou chvíli ze skříně vypadne nějaký kostlivec. Mluvím o projektech, které nám tu byly zanechány z minulosti, a to i o těch rozpracovaných nebo už dokončených. Neuvěřitelně nás to zdržuje, město vynakládá peníze na opravy nebo předělávky, a ještě jsou na nás lidé naštvaní. A ve většině případů oprávněně. I mě samotného to velmi znepokojuje.
Teď by bylo férové, kdybyste mluvil poněkud konkrétněji. O jaké projekty tedy vlastně jde?
Bohužel je těch projektů celá řada. Ukázkový příklad je parkoviště na sídlišti Pražská. Projekt byl od začátku špatně projektově připraven a parkoviště se teď propadá, musíme ho udělat znovu. Podobně odstavná plocha v Příměticích, kde se neparkuje. Mohu také zmínit kluziště na Sokolské, které mělo být otevřené už minulou sezonu a my trnuli, aby se to stihlo aspoň letos. Při realizaci došlo k některým pochybením, myslím, že selhal částečně i stavební dozor. O špatně připraveném projektu relaxační zóny na Hradišti jste asi také slyšeli. V tomto případě se bavíme o utopených nákladech jen za projektovou dokumentaci za tři sta tisíc korun. A takto bych mohl pokračovat o komplikacích s dokončením bazénu v Louce, akcemi na zpevnění svahu na Hradišti, dění na Kollárově, situaci kolem Mansberku v Příměticích, nedokončené kanalizaci u E59, rekuperaci na Základní škole Mareše, kabinami pro fotbalisty v Příměticích a dalších projektech, které teď nemá smysl detailně popisovat. Musíme si však uvědomit, že to všechno jsou peníze občanů, které mohlo město využít jinak, smysluplněji. Nemluvím o ztraceném čase, který nám pochopitelně také chybí. Kdyby lidé znali veškeré skutečnosti a co vše musíme řešit, tak by možná přinejmenším někteří ocenili, že nás to ještě neotrávilo a že máme pořád chuť se s tím popasovat.
Jaká je představa vedení radnice o přístupu k investicím do rozvoje města?
Jednoznačně budeme klást důraz na kvalitu a řádnou přípravu investičních projektů. Neběžíme závody o co největší množství projektů. Projektový management je proces, ve kterém musí každé z ozubených kol do sebe zapadat. Každá investice musí mít jasný přínos pro občany města. Pokud bychom se měli nadále soustředit na kvantitu, pak to nedopadne dobře a každou investici v konečném důsledku zaplatíme dvakrát. Máme před sebou také spoustu urgentních oprav. Bezesporu je lákavé vymýšlet neustále nové projekty. Bohužel se tu v minulosti nikdo příliš nezabýval technickou infrastrukturou města. Pětina sloupů veřejného osvětlení je za zenitem; pocházejí ze sedmdesátých nebo dokonce z konce šedesátých let. Na rekonstrukce chodníků a silnic v majetku města je pro letošek vyčleněno v rozpočtu sto milionů korun. Myslím, že je každému jasné, jaké jsou priority. Na závěr musím zdůraznit, že úřad není jen odbor investic, je to komplex odborů a mnoha agend. Vyzdvihovat pouze jeden odbor z mého pohledu není fér. Všem nám jde o jedno – o spokojenost občanů.
Připravil: -TIK-