Na Vranovském létě jsme si všimli několika lodí brázdících vody Vranovské přehrady, a tak jsme oslovili nejpovolanějšího člověka s prosbou o rozhovor, prezidenta Yacht Clubu Znojmo – Tomáše Pavku!
Tomáš Pavka
Jak jste se dostal k jachtingu, potažmo až na post prezidenta Yacht Clubu Znojmo?
Dobrý den, paní redaktorko. Já vám musím nejprve poděkovat za zájem o náš klub a jachting obecně, protože v poslední době toto sportovní odvětví asi přestává být atraktivní a zájem o jachting ochabuje, což je velká škoda. Kdo jezdí nebo někdy jezdil na plachetnici, ví, o čem mluvím, kdo ne, tak má příležitost se to dozvědět, ale o tom si můžeme říct později.
Jak jsem se k jachtingu dostal já? Myslím, že vztah k jachtingu a vůbec k vodě je u nás v rodině geneticky daný, protože vodní sporty provozujeme už po tři generace. Můj táta, zakládají člen našeho klubu, postavil svoji první loď vlastně pro mě už v roce 1975. Byla to jednoposádková plachetnice pro mládež a dorost třídy Optimist. Vypadá sice trochu jako necky, ale nenechte se mýlit, je to třída rozšířená po celém světě a závodí se s ní od oblastních soutěží, přes republikové poháry až po mistrovství světa. No, a protože jsem do toho spadl takhle brzo, tak už nebylo cesty zpět. Prošel jsem od roku 1977 v klubu několik lodních tříd a patřím k nejdéle sloužícím členům. Nakonec jsem to předsedování dostal asi za vytrvalost a za trest! (smích)
Kolik lodí jezdí po Vranovské přehradě?
Nevím. Moc. Ale pořád to není dost. Většina jachtařů na Vranově se nějak vzájemně zná, ale kolik lodí brázdí místní hladinu, si netroufnu spočítat. Pořád se to mění. Mění se ale taky dost portfolio lodních tříd. Dříve to byly především menší „třídové sportovní okruhové“ lodě jako Optimist, Vaurien, Fireball, Pirát, Star a další a posádky těchto tříd dojížděly na naše závody ze všech koutů republiky, stejně tak, jako my jsme jezdili na jejich vody. Později v devadesátých letech začalo okruhových plachetnic ubývat a jak naše populace postupně leniví, začaly se ve větší míře na Vranově objevovat pohodlnější kajutové plachetnice. Ze začátku spíše turistická záležitost, ale postupem času se i tyto lodě zapojily do závodních aktivit a pod záštitou ČSJ se vedle okruhových lodí účastní pravidelných podniků nejen u nás, ale i na jiných vodách. Dneska můžeme říci, že kajutovky na Vranovské přehradě hrají prim a je jich pořád víc. Rozmáhá se nám tu však jeden nešvar, jak by řekl klasik, a to je plachetnice bez plachet. Hodně lidí dnes volí nákup nebo přestavbu kajutové plachetnice na loď s elektropohonem. Je to trend a trendy, jak známo vedou k nějaké změně, tak doufám, že to bude změna k lepšímu a povede k rozšíření jak flotily na Vranově, tak i k návratu rozmanitosti lodních tříd a plachty se nám na přehradu zase vrátí.
Jak funguje příprava na závody a co samotné závody?
Příprava na závody jednotlivých posádek je spíše individuální záležitost a jednotliví závodníci si volí svoje tréninkové plány podle sebe. Nejlepší příprava na další závod je ale vždy závod předešlý. Tam se nejlépe porovnají výsledky a je poznat, kde a co je třeba změnit nebo vylepšit. Co se týká přípravy z pohledu organizace závodu, máme léty osvědčený model, kdy se na přípravě celého podniku účastní kromě organizačního kolektivu všichni přítomní členové klubu a snaží se udělat pro sebe ale i pro přespolní posádky prostředí co nejpříjemnější a atraktivní jak sportovně, tak společensky. Jinak ředitel závodu a startovní komise musí zabezpečit řádné vypsání závodu a takzvané speciální plachetní směrnice, což jsou dokumenty, kde jsou dopředu zveřejněny nejdůležitější informace jako je přesný čas startu, startovné, typ trati, systém bodování a hodnocení a podobně. Nesmí chybět zajištění záchranné služby a zdravotního dozoru, startovního prámu, plavidla pro zajištění ZS, stavbu trati, pohyb rozhodčích na trati a pokud je to třeba, tak i pro vás novináře. To je taková skrytá pozvánka, paní redaktorko, na náš příští závod „O pohár Vranova“, tradičně nejprestižnější a nejlépe obsazený a dotovaný závod sezony letos 28 – 29. 8. 2021. Na břehu je pak třeba zajistit občerstvení a v horkých letních měsících pochopitelně dostatek tekutin pro všechny účastníky, zázemí pro posádky, rozhodčí a organizátory a řádné a bezpečné uložení a zajištění všech lodí a výbavy.
V pátek obvykle od 18:00 začíná podávání přihlášek k závodu, pokud nejsou podány elektronicky. Rozhodčí a startovní komise vytýčí a postaví trať, která se skládá ze startovní a cílové čáry a třech bójí, které tvoří trojúhelníkovou trať, nebo při vynechání jedné bóje takzvaný „karusel“. Připraví se čluny, dnes tedy jen elektročluny a ostatní materiál potřebný k zajištění závodu.
V sobotu většinou v 10:00 je slavnostní zahájení s nástupem všech závodníků, kde se všem dostane nejčerstvějších informací o počasí, povětrnostních podmínkách, organizaci průběhu závodu a momentálních rozmarech rozhodčích, kteří dbají toho, aby vše probíhalo podle platných předpisů a mezinárodních pravidel jachtingu.
Po nástupu, pokud fouká, se jde co nejdříve na vodu, aby se odjelo co nejvíce rozjížděk, většinou na tři kola. Obvykle je závod vypsán na 7, ale pro dodržení i nejvyššího koeficientu stačí odjet tři. Samotná pětiminutová startovní procedura se provádí ze stanoviště rozhodčích na prámu. První zvukové znamení a vlajková signalizace znamená „Start za pět minut pro první třídu“. Po pěti minutách je odstartováno a zároveň je zahájen pětiminutový interval pro další lodní třídu. Po odstartování rozhodčí kontrolují průjezdy jednotlivých lodí a zaznamenávají časy dojezdu do cíle. Po projetí poslední lodě mohou rozhodčí znovu spustit startovní proceduru pro další rozjížďku. V případě nepříznivých povětrnostních podmínek je možné rozjížďku zkrátit o kolo nebo při jasném stavu startovního pole, „vzít pořadí na trati“.
Co vnímáte jako největší problém pro lodě na Vranově?
Já bych tu otázku trochu upravil a rozdělil do dvou. Za prvé, co je největší problém pro organizaci jachtingových aktivit na Vranově obecně. A za druhé, co vidím jako největší problém pro náš klub? Tak na tu první, co je problém pro jachting obecně, určitě musím říct – absolutní zákaz užívání spalovacích motorů na Vranovské přehradě. S ostatním se dokážeme nějak poprat. Ona to vlastně s těma motorama není žádná novinka, na Vranově se skutečně nesmí používat spalováky už desítky let, protože přehrada slouží jako zdroj pitné vody. Ale oba naše jachtkluby YCZN i sousední YCVP dostávaly výjimku pro čluny HZS alespoň při oficiálních závodech pořádaných pod hlavičkou ČSJ. Už po několik posledních let nám výjimka není udělována, byť znečištění případným únikem ropných látek není možné kontaminovat místo odběru pitné vody, které leží několik kilometrů proti proudu. Je to pro nás opravdu nepříjemná a bolestivá skutečnost, protože pokud není dostatečně zajištěna bezpečnost posádek, nelze závod uspořádat. My absenci motorových člunů nahrazujeme větším počtem elektrolodí, ale ty nejsou ani dostatečně rychlé ani dobře přizpůsobené případnému zásahu, a navíc jsou to většinou soukromé lodě členů a kamarádů a nelze se vždy stoprocentně spolehnout, že budou k dispozici. Můžeme jen doufat, že štěstěna nám bude i nadále nakloněna a nedojde k situaci, kdy by bylo potřeba tyto rychlé a silné čluny nasadit!
K té druhé otázce, co trápí klub? Jednoznačně „stárnutí“ členské základny. Jak už jsem uvedl na začátku rozhovoru, přestává být asi jachting atraktivním sportem především pro mladší generaci, protože nám absolutně chybí mládež. Já když jsem před čtyřmi roky přebíral funkci předsedy, jsem si omlazení a nábor mládeže vzal jako jeden z cílů, který se mi ale zatím nepodařilo dosáhnout. Máme pár nových členů ve skupině „20 mínus“, ale je třeba oslovovat větší skupinu mládeže, nejen potomstvo již zavedených členů. Snažíme se proto vybudovat lepší a atraktivnější zázemí na loděnici zajišťujeme lodě a materiál k zapůjčení pro případné mladé zájemce. Plánujeme taky nějaké propagační akce, které chceme v příštím jubilejním roce zahájit a trochu náš klub a jachting vůbec znovu zpopularizovat hlavně mladší generaci.
Jaké akce máte v plánu?
Jak už jsem se zmínil dříve, oslaví náš klub v roce 2022 jubileum padesátiletého trvání. Tyto oslavy by se měly prolínat průběhem všech závodů roku 2022 a navíc chceme uspořádat pravděpodobně první víkend v červenci dětský den a později začátkem srpna „den otevřených kajut“ pro všechny zájemce z veřejnosti. Termíny, podrobnosti a organizační plán akcí jakož i všechny důležité informace o klubu bude na našem webu www.yczn.cz. Kdo chce, nalezne tam kontakty, fotogalerie, historii, kroniku a spoustu dalších materiálů.
Co byste chtěl na závěr vzkázat našim čtenářům?
Pořiďte si loď a přidejte se k nám. Voda sama osobě je fascinující živel a pokud se na ní pohupuje oplachtěná loď a vy sedíte v ní, je to přinejmenším srovnatelné s tím pohledem na svět ze hřbetu koně, který je prý nejkrásnější. Nic proti koním, ale….. Pohledu na závodící lodě aspoň ze břehu si můžete dopřát už 28. – 29. srpna, kdy proběhne na Vranově závod O pohár Vranova. A pokud budete sledovat naše stránky www.yczn.cz, dozvíte se o dalších akcích pro veřejnost, které máme v úmyslu při příležitosti 50-ti letého výročí klubu v příštím roce uspořádat.
Díky za rozhovor a přeji hodně úspěchů na vodě a zejména, ať se vaše členská základna rozrůstá!
-ina-