Omezení tranzitu a snížení rychlosti na 20 km/h, město zvažuje dopravní změny
Do historického centra Znojma denně vjíždí téměř šest tisíc aut, většina jen na pár minut – často jen proto, aby si řidiči zkrátili cestu přes město. Nová dopravní studie proto navrhuje přeměnit centrum na sdílenou zónu s rychlostí 20 km/h a omezit tranzitní „zkratky“ přes úzké historické ulice. Město chce o těchto návrzích debatovat s veřejností na projednání ve středu 19. listopadu od 17.00 v dolním sále Znojemské Besedy, první konkrétní kroky ale plánuje až od podzimu 2026.

Návrh zklidnění dopravy v MPR Znojmo zpracovalo Centrum dopravního výzkumu. Analytická část vychází z celodenního směrového průzkumu z letošního března, podle kterého během dvanácti hodin vjelo do městské památkové rezervace kolem 5 700 vozidel. Zhruba 35 procent z nich se v centru zdrželo méně než pět minut, do patnácti minut pak téměř 60 procent. Až 80 procent všech aut strávilo uvnitř zóny méně než hodinu. Nejvytíženějšími vstupními ulicemi jsou náměstí Svobody a Pontassievská, odkud se doprava přelévá k Hornímu a Masarykovu náměstí.
Podle autorů studie právě vysoký podíl krátkých a tranzitních jízd zbytečně zahlcuje úzkou uliční síť historického jádra, zhoršuje dostupnost parkování a zvyšuje rizika pro chodce a cyklisty. Analýza parkování ukázala, že v rámci památkové rezervace je přibližně 500 parkovacích míst a v dopolední špičce byla obsazenost 92 procent, na některých náměstích a ulicích dokonce přes sto procent – tedy včetně aut parkujících mimo vyznačená místa. Zvlášť přetížené jsou Horní náměstí, Divišovo a Jezuitské náměstí, Velká Michalská či Dolní Česká.
Jádrem návrhové části je myšlenka změnit dnešní „zónu 30“ na sdílenou zónu, která odpovídá tomu, jak centrum fakticky funguje už dnes: chodci se pohybují v jedné úrovni s auty a využívají celou šířku ulice. Studie doporučuje plošně snížit nejvyšší povolenou rychlost na 20 km/h a doplnit ji fyzickými a optickými prvky – zúžením průjezdného profilu, zvýšenými křižovatkami nebo plochami, mobiliářem, sloupky či změnami povrchu dlažby.
V západní, klidnější části centra, kde převažuje bydlení a nejsou veřejná parkoviště, navrhují autoři jít ještě dál a vyhlásit pěší zónu s výjimkami pro rezidenty, zásobování či hosty ubytování.
Velkou pozornost věnuje...
Chcete vědět víc? Celý článek i další obsah Znojemska najdete online zde.