Krajiny vášní – niterná oslava barev a jejich symbolických přesahů
Malíř, spoluzakladatel výtvarné skupiny Tvrdohlaví, zpěvák kapely Krásné nové stroje a pedagog Stanislav Diviš vystavuje v GaPu.
Barevná plátna Stanislava Diviše (1953), symboly české postmoderny, téměř vždy podněcují naši představivost. Rodák z Kutné Hory studoval restaurátorství na Akademii výtvarných umění. V 80. letech pořádal společně s Jiřím Davidem legendární Konfrontace, ilegální a pololegální akce, které umožnily tehdejším studentům ukázat jejich volnou tvorbu. V roce 1987 vyústily tyto akce v založení skupiny Tvrdohlaví, jedné z nejvěhlasnějších českých výtvarných skupin druhé poloviny 20. století. Především kvůli těmto aktivitám však školu nakonec nedokončil a nestal se tak oficiálně uznávaným umělcem, což mu ale nijak nebránilo dál rozvíjet svého uměleckého ducha. Krom vlastní výtvarné tvorby je také zakladatelem a zpěvákem kapely Krásné nové stroje, jako pedagog působil v 90. letech na Akademii výtvarných umění, později vedl ateliér malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Od osmdesátých let minulého století se pravidelně účastní důležitých výstav u nás i v zahraničí a jeho obrazy jsou součástí stálých sbírek Národní galerie v Praze.
Jeho malířská práce se vyznačuje systematičností a myšlenkovou koncentrací. Mnohotvárnost světa spolu s šíří svých zájmů zachycuje v rozsáhlých obrazových cyklech, a dává tak vzniknout skupinám děl z oboru botaniky, fyziky, astronomie, sportu nebo hudby, které jsou spojeny stejným obsahovým východiskem. Estetizuje rozličné motivy, do kterých vkládá prvky mystiky. Tvůrčí metodu, kterou pečlivě staví na konceptuálních základech, srovnávání, transpozici a estetické redukci, sám Diviš nazývá “vědeckým realismem”. Mnohé cykly zůstávají neukončené, a nabízejí tak malíři možnost návratu obohaceného o novou zkušenost.
K prvním cyklům z poloviny osmdesátých let patří Kašpaři, Redukce krajiny nebo Mytologie, následovaly Barevná geometrie, Střepy paměti nebo Květy z ráje. Ve Znojmě se Diviš představí cyklem Krajiny vášní, který vznikl ve spolupráci s Janáčkovým muzeem v Brně. Diviš malířsky zpracoval fragmenty přípravných skic hudebních partitur Leoše Janáčka. Rukopis skladatele, který se nedočkal své realizace v hudbě, rozvinul Diviš do obrazových kompozic. Obrazy, v nichž se snoubí Janáčkova vášeň pro kouzlo přírody v hudbě, vznikaly z drobných deníkových záznamů, které malíř dotvářel barevnou kompozicí a mnohdy i horizontem umocňujícím charakter krajiny. Nepříliš rozsáhlý, zato velmi zanícený cyklus Janáčkových partitur není zatím ukončen, a autor tak nevylučuje další možnosti barevného komponování.
Výstava ve znojemském GaPu bude zahájena vernisáží v pátek 27. 8. ve 20 hod. a potrvá do konce října.
Daniela Hegová
PR, marketing
GaP / Galerie a Prostor