Jednota se ocitla v ohrožení, ztrátové jsou desítky prodejen
Budoucnost maloobchodu na venkově v důsledku vysokého růstu cen energií je ohrožena. Jednota Moravský Krumlov je se svými 105 prodejnami potravin největší sítí ve znojemském regionu. Letos ale musela jednu prodejnu dokonce uzavřít, přičemž dalších 40 je ztrátových.
Předsedovi Jednoty Moravský Krumlov Františku Šlapanskému (vpravo) věru do zpěvu není.
„O pomoc s provozem již ztrátových menších venkovských prodejen žádáme průběžně několik let. Bohužel, většina obcí zájem nám se ztrátovostí pomoci nechce. Dostáváme se tak do stále více neřešitelné situace,“ říká předseda představenstva Jednoty Moravský Krumlov František Šlapanský.
Pro nezájem zavřeno
Podle Šlapanského přitom Jednota po obcích nežádá žádné horentní sumy, ale jen desítky tisíc korun. Ani ty ovšem v celé výši nemusejí být hrazeny z obecního rozpočtu. Ministerstvo průmyslu a obchodu nabízí dotační program Obchůdek 2021+, v němž mohou malé obce žádat o finanční podporu na zachování maloobchodní prodejny v obci. V případě, že vedení obce neprojeví zájem, je pak nucena ztrátovou provozovnu uzavřít - jako se to letos přihodilo Lechovicím.
„Několikrát jsme jednali s tamním úřadem, který nejprve přislíbil pomoc, ale k realizaci nedošlo. Žádost o dotaci programu Obchůdek 2021+ totiž musí podat obec na krajský úřad. A to vedení Lechovic neučinilo. Proto jsme tam byli nuceni prodejnu uzavřít,“ vysvětluje Šlapanský s tím, že ani dotace ztrátovost prodejen nepokryjí. „Ale aspoň ji částečně smažou.“
Větší aktivitu pro zachování prodejen s prodělečnými provozy vyvíjí zhruba třetina obcí. František Šlapanský namátkou zmiňuje Pavlice a Lesonice, s jejichž starosty průběžně komunikuje.
„Tam mají enormní zájem a berou to tak, že bez prodejny by to měli velmi těžké,“ říká Šlapanský.
Obce, které nemají zájem podpořit provozovnu Jednoty, se podle něj vyznačují převážně jedním společným rysem. Složení zastupitelstev je tvořeno mladšími lidmi, kteří potřebu provozovny v obci nevnímají tak dramaticky.
„Člověk v produktivním věku je někde zaměstnán, někam jezdí, takže si nakupuje například ve městě. Ale prodejna má význam hlavně pro starší ročníky, které například nemají možnost se dopravit do několik kilometrů vzdáleného města a nakoupit. Když ten problém nevnímám, nepociťuji ho, ani nemám potřebu jej řešit,“ domnívá se František Šlapanský, který dodává, že se také setkal s názorem, že existují obce, které dodnes nechápou, proč by měli podporovat podnikatele. Argumentují tím, že například ostatním soukromým podnikatelům působícím v jejich obci také nepřispívají na jejich činnost.
„Ale tak se to nedá brát, protože v případě, že jsou prodejny ztrátové, a i tak je držíme, musíme hovořit o službě, kterou děláme na vlastní náklady. Ale tento aspekt zřejmě…
Celý článek najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.