Hradební opevnění turistickým nájezdům podlehlo
ZNOJMO Turisté míří na méně prozkoumaná místa, přičemž největší nárůst zaznamenalo znojemské hradební opevnění. Lze tedy konstatovat, že tato středověká památka někdejšího královského města systematickému ataku zvědavců neodolala, ba dokonce podlehla. S potěšujícím marketingovým efektem je možno potvrdit, že doposud málo navštěvované zdejší lokality se pro turisty stávají přitažlivější čím dál víc.
Samotný trend programu přijíždějících návštěvníků samotného Znojma i regionu je takový, že oproti sezonám před rokem 2020 se významně změnil.
Hlavním cílem se stále častěji stávají přírodní lokality, ale rovněž méně prozkoumané atraktivity. Nárůst návštěvníků Znojma tak v letošní sezoně zaznamenali průvodci jak kostela Nanebevzetí Panny Marie, tak kláštera v Louce. Téměř dvojnásobek turistů – více jak 800 zájemců – se vydalo na rozsáhlou interaktivní prohlídku středověkého hradebního opevnění.
„Nejsilnějším provozem stále zůstává znojemské podzemí, do kterého se vydalo více jak 50 000 návštěvníků. S rozdílem pár desítek je to velmi příznivé číslo srovnatelné s loňskou sezonou. Podzemí je vytížené a často už s předstihem nedostupné. Právě proto se snažíme přijíždějící turisty rozpohybovat také do jiných provozů a na tematické prohlídky. Velkou výzvu stále vidíme také na poli kongresové turistiky, pozice města Znojma určitě posílí s otevřením kulturně kreativního centra Jízdárny v roce 2025,“ komentuje situaci Karel Semotam, ředitel Znojemské Besedy.
Příval turistů je velmi důležitým prvkem nejen pro turistické provozy a nejrůznější kulturní akce, ale především také pro podnikatele v cestovním ruchu.
„Rozvíjení nabídky turistických provozů je důležité zejména pro místní podnikatele v oboru gastro, ubytování a dalších služeb. Je skvělé, že i oni sami přicházejí s novými projekty, nabídkami a třeba i s menšími akcemi, které doplňují turistický i kulturní kalendář Znojma a okolí. Velký potenciál vnímám v projektu MojaKarta, za kterým stojí Centrála cestovního ruchu jižní Moravy. Projekt má za sebou první sezonu a jeho cílem je prodloužení doby ubytování, díky kterému návštěvník může obdržet benefit v podobě volných vstupů do turistických provozů. S podnikateli budeme řešit další možnosti zapojení do tohoto projektu a možnosti, jak jim můžeme účinně pomoci,“ konstatoval znojemský starosta František Koudela.
Znojemská Beseda provozuje turistická informační centra hned na třech zdejších lokacích. Na ulicích Obroková a Hradní a v Centru Louka u stejnojmenného kláštera. Průvodci pak provázejí na provozech podzemí, v pivovarnické expozici, na okruzích historického centra, po hradebním opevnění, v kostele Nanebevzetí Panny Marie nebo se speciální prohlídkou pro děti o pokladech královského města.
Kromě dvojnásobné návštěvnosti zmíněného opevnění se zvýšil rovněž počet zájemců o prohlídku kostela Nanebevzetí Panny Marie, a to z 1 330 na 1 630 osob. Větší zájem průvodci také pozorují u prohlídkového okruhu historického centra, kde se návštěvnost vyšplhala na více jak 1 600 zájemců.
„Věříme, že do další sezony přispěje také otevření radniční věže po velmi rozsáhlé rekonstrukci, kterou v posledních letech prošla. Návštěvníci, kteří budou chtít vystoupat na radniční věž, si budou moci nově prohlédnout expozici a kompletně obnovený ochoz věže, která je Národní kulturní památkou České republiky,“ říká znojemská místostarostka Bohumila Beranová, která má kulturu a cestovní ruch v gesci.
„Do dalších let bude pro Znojmo a Znojemsko důležitý fair tourism, jednoduše udržitelné cestování. Bude důležité hledat mimosezonní příležitosti a zohledňovat ekonomickou situaci přijíždějících. Víme, že nedokážeme zaujmout všechny cílové skupiny, ale znovu se zaměříme na rodiny s dětmi, kongresovou turistiku a také na návštěvníky, kteří chtějí investovat do zážitků. Obecně by mohlo tuzemskému cestování pomoci zvýšení cen zahraniční letecké přepravy, které se momentálně často pohybují pod hranicí nákladů takové cesty,“ doplnil ředitel ZB Karel Semotam.
-TIK-