Freeport oslavil dvacetileté výročí
Kdo v sobotu navštívil Freeport Fashion Outlet v Hatích, měl dilema. Buď nakupovat za vstřícné ceny (které – mimochodem – potrvají do konce září), anebo si vychutnat některou z dvaadvaceti atrakcí, které nákupní centrum ten den nabízelo.
Inu, dvacáté narozeniny jsou holt dvacáté narozeniny, byť se jedná prakticky pouze o obyčejný prodejní stánek...
A tak se dvacátiny staly příležitostí, aby načančaná nabídka Freeportu byla co možná nejpestřejší.
Freeport bývá tradičně poněkud víc okupován, pokud mají sousedé svátek, ale tentokrát slavilo samotné centrum. Nejsem schopen posoudit, co bylo nejatraktivnější, zda brazilské tanečnice, módní přehlídky či kuchařská show, nicméně bych si tipnul, že český návštěvník má nejvíce vycvičený sluch na slovo Sleva.
Pamětliv tohoto obchodnického kánonu Freeport nezaváhal a vyšlápl pochopitelně tím nejsprávnějším směrem, třebaže uznávám, že koncerty finalistky soutěže Super Star Moniky Bagárové a zpěvačky a Miss Europe Beatrice Turin byly těžkým soupeřem.
Vizuálně patrně nejoslnivější byla unikátní show Mirror Costumes, což ostatně výmluvně dokládá snímek.
Velkým lákadlem pak byl pro mnohé také nově otevřený obchod Retro Total, který spolehlivě přenesl návštěvníky do časů minulých.
„Obchod Retro Total má totiž tak trochu charakter muzea a lze v něm nejen nakupovat, ale i obdivovat retro modely oblečení, unikátní jukeboxy či třeba nábytek ve stylu art deco,“ uvedl pro náš list ředitel outletového centra Jan Procházka.
Numerická bilance
Před dvaceti lety, kdy Freeport Fashion Outlet přivítal své první zvědavé klienty, nikdo netušil, že každoročně toto centrum navštíví dva miliony zákazníků, kteří nakoupí ve zhruba pětasedmdesáti značkových obchodech.
Odhadovaný počet nakupujících je čtyři až deset tisíc denně.
Otevřelo se tenkrát první outletové centrum v České republice, které vytvořilo kolem tisícovky pracovních míst, čímž se stalo významným regionálním hráčem na poli zaměstnanosti.
„Reálně jsou outlety postaveny na řadě slevových akcí a zákazníci mohou často nakupovat za ceny nižší oproti běžným cenám o v průměru 50-60 procent. Kromě různých sezonních výprodejů jsou populární takové akce jako je třeba Black Friday či slevové víkendy,“ doplnil Jan Procházka.
Centrum v současnosti vlastní rakouská firma Ekazent, provozovatel outletu v Parndorfu, která jej převzala v roce 2015 a následně investovala do jeho rozsáhlé rekonstrukce zhruba deset milionů euro.
V příštím roce plánuje Freeport vybudovat na střeše obří solární elektrárnu, která by měla zajistit až šedesát procent energie potřebné pro chod centra. Mezi další plány centra patří spuštění e-shopu, který by zprostředkoval širší dostupnost outletových kolekcí. Tento outletový e-shop zatím běží jen v pilotním režimu a podle ředitele Jana Procházky jde i v rámci Evropy o poměrně specifický projekt, protože obchodní či outletová centra takovou službu standardně nenabízejí.
„Tržby a návštěvnost nám letos v porovnání s minulým rokem vzrostly o zhruba dvacet procent. Outlety jsou jedny z mála konceptů, které se mohou v dnešní složité ekonomické situaci chlubit růstem. S trendem jsme tedy spokojeni a v porovnání s rokem 2019 jsme v tržbách, obsazenosti i návštěvnosti dosáhli srovnatelných výsledků. V příštím roce očekáváme, že nám pomůže stále rostoucí obsazenost centra a také to, že zákazníci sice šetří, ale módu si úplně odepřít nechtějí. Nákup starších, ale výrazně levnějších kolekcí prémiových značek je pro ně zjevně řešení,“ vysvětlil Jan Procházka.
Vlastimil Mrva