Aleš Novotný: Překvapivá interpretace maleb v rotundě svaté Kateřiny
Znojemský tvořitel Bronislav Mikulášek zorganizuje v Centru Louka 23. března v 18.00 hodin zcela mimořádnou akci, jejímž tématem bude interpretace maleb ve znojemské rotundě. Přednášejícím i diskutujícím zároveň bude MUDr. Aleš Novotný, gynekolog a porodník, jenž se touto malbou zabývá od roku 1998 a má na svém kontě rozsáhlou publikační činnost, která analyzuje zmíněnou malbu jako speciální formu lidské komunikace včetně teoretické vědecké výbavy. Znojemská malba tak ožívá jako rébus očima psychologie.
Reklama
Pane Novotný, jak vlastně dojde k tomu, že člověk – ač nevystudován a nevzděláván v historickém oboru – se ponoří do bádání o znojemské rotundě s takovým zaujetím?
Malba v rotundě mě trefila zcela nečekaně, a tak silně, že se stala mým osudem. Přivedla mě ke studiu dějin tak hlubokému, že vědecká práce, kterou píšu, byť dosud čeká na vydání, už má sto stran.
Abych ale byl konkrétní. V roce 1998 jsem dostal do ruky knihu Václava Tatíčka Přemyslovské lustrování, která vzbudila můj obrovský zájem. Spojil jsem se s autorem a získal další podklady, především klíčový zdroj poznatků ze setkání různých odborníků ve Znojmě v roce 1996. V roce 2000 se mi však podařil originální objev, se kterým seznámím veřejnost na přednášce, která proběhne ve znojemském Centru Louka v neděli 23. března.
Co všechno předcházelo vaší teorii, respektive interpretaci fresek v rotundě? Kdy vás vlastně napadlo, že tenkrát – v 11. století – to mohlo být trochu jinak?
Mým hlavním a naprosto zásadním zdrojem je Lubomír Jan Konečný se svým (a podle mne epochálním) objevem skutečných okolností vzniku znojemské malby. Svitlo mi tedy poprvé v roce 1998 a podruhé o dva roky později, kdy jsem objevil…
Celý článek najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.