Tváře Myanmaru – Jiří Eisenbruk
Od 28. května startuje v Domě umění na Masarykově náměstí ve Znojmě výstava s názvem Tváře Myanmaru. Na výstavě jsou představeny fotografie místních lidí z drtivé většiny z vesnic, kam evropský turista zavítá jen málokdy a předměty zapůjčené Náprstkovým muzeem v Praze. Zlobivým dětem v těchto oblastech mámy říkají: „Pokud budeš zlobit, odnese si tě bílý člověk.“

Cílem výstavy není po etnografické stránce popisovat vyfotografované lidi, ale představit je v jejich každodenní činnosti, zadívat se do jejich tváří či na jejich práci s primitivními nástroji. Možná jsou tyto fotografie v mnoha případech poslední, které tyto tváře zaznamenaly. Tetování obličejů se již nenosí, kruhy na krku jsou většinou minulostí a mladé ženy o ně nestojí, část fotografovaných je již ve vyšším věku a dožití vysokého věku vzhledem k nedostatečné lékařské péči zvláště ve vzdálenějších místech od civilizace není časté.
Výstava je realizována díky Jihomoravskému muzeu, Městskému úřadu Znojmo a Náprstkovu muzeu v Praze.
Jiří Eisenbruk začal fotografovat ve svých deseti letech, když mu jeho otec půjčil fotopřístroj Etareta. Fotografie mu učarovala a přesto, že ji nevystudoval, provázela ho celým profesním životem. Věnoval se výuce fotografie v zájmových fotografických kroužcích, později začal pracovat jako redaktor – fotograf v regionálním týdeníku Znojemsko. Zde publikoval tisíce fotografií z nejrůznějších akcí, externě spolupracoval a dodnes spolupracuje s celostátními deníky a časopisy.
„Reportážní fotografie byla mým každodenním chlebem. Při této práci jde o zlomky sekundy, aby byla fotografie co nejlepší,“ uvedl autor výstavy. Tuto stresovou fotografickou práci eliminoval svojí velkou zálibou – fotografií krajinářskou a fotografiemi ze svých cest.
Cestování je jeho velkým koníčkem. „Věnoval jsem se hlavně vysokohorské turistice ve většině světadílů světa. Zde šlo hlavně o sportovní výkon, fotografie byla až druhotná. Přesto jsem ze svých cest přivážel zajímavé snímky. Člověk stárne a i když se cítí být fyzicky tak jako zamlada, musí si přiznat, že to již není pravda. Z horských snů se mně jich několik nesplnilo, ale to je normální. V posledních letech se na svých cestách snažím ve vzdálených zemích najít lidi, které ještě nepřeválcovala civilizace a podle možností je i vyfotografovat. Právě o tom je tato výstava z Myanmaru známějším pod jménem Barma, kterou připravilo Jihomoravské muzeum,“ konstatoval Jiří Eisenbruk.
Není bez zajímavosti, že autor výstavy stanul na vrcholech mnoha hor, například na slovinském Triglavu, rakouském Grossglockneru, francouzském Mont Blancu, tanzanském Kilimanjaru a dalších vrcholech ve vzdálených zemích – Mont Kinabalu v Malajsii, Sero Chiripo v Kostarice, M´Gaun v Maroku a dalších. Ale to je jiná kapitola.
Renata Hurníková, Jihomoravské muzeum ve Znojmě