„Vítězství v soutěži Vinařství roku považujeme za vrchol našich úspěchů,“ říká Daniel Smola
V minulém čísle jsme přinesli informaci, že Vinařství LAHOFER se stalo vítězem jedenáctého ročníku prestižní soutěže Vinařství roku v kategorii velké vinařství nad 250 000 l/rok. Požádali jsem tedy o rozhovor marketingového a obchodního ředitele tohoto vinařství Ing. Daniela Smolu.

Pane řediteli, můžete nám blíže představit vaše vinařství?
Vinařství LAHOFER je v současnosti jedním z největších pěstitelů vinné révy v České republice. Obhospodařujeme přes 430 hektarů vinic, a to výhradně ve Znojemské vinařské podoblasti. Naše vinařství se opírá o silnou vinařskou tradici na Znojemsku rozvíjenou pomocí nejmodernějších vinařských postupů a technologií. LAHOFER vyrábí veškerá vína všech hlavních středoevropských odrůd výhradně z hroznů z vlastních vinic (s výjimkou speciální řady francouzských vín a italského Prosecco), část produkce hroznů navíc prodáváme ostatním výrobcům vína.
Kolik vaše vinařství zaměstnává pracovníků a jaká je jeho roční produkce?
Skupina firem LAHOFER zahrnuje kromě Vinařství LAHOFER ještě další společnosti, a to Vinice LAHOFER, Hotel LAHOFER, Vinařství HANZEL a Vinotrh.cz, který provozuje mimo jiné i populární Enotéku v areálu znojemského pivovaru. Celá skupina našich firem zaměstnávala v roce 2020 zhruba 120 pracovníků a prodala okolo 800 000 lahví vlastních vín. Roční obrat firmy činil zhruba 90 milionů korun.
Jaký původ má název vašeho vinařství?
Naše vinařství odvodilo své jméno od rodáka z Dobšic, uměleckého řezbáře Jana Lahofera. Ten na přelomu 18. a 19. století vytvořil pro řád premonstrátů z louckého kláštera velkolepou vyřezávanou knihovnu, která je dnes klenotem Památníku národního písemnictví v premonstrátském Strahovském klášteře v Praze.
Jaká je vaše historie?
Samotná společnost vznikla v roce 2003 pod původním názvem První znojemská vinařská a.s. Prvním zlomovým rokem pro nás byl rok 2006, kdy byl zprovozněn nový výrobní areál v Dobšicích. V roce 2017 společnost zahájila výstavbu nového reprezentativního sídla firmy ve vinici U Hájku, která byla dokončena po dvou letech.
Výrobní část zahrnuje lisovnu, sklep s kapacitou kolem tři čtvrtě milionu litrů v tancích, skladovací prostory a moderní lahvovací linku. V kancelářské části našli zázemí administrativní pracovníci vinařství. Kanceláře přitom v otevřeném prostoru přímo navazují na naši návštěvnickou část, takzvanou LAHOtéku. Ta slouží jako kombinace prodejny vín, degustační místnosti, vinotéky a místa pro posezení s přáteli nad skleničkou vína. Pro návštěvníky je asi nejzajímavější částí pochozí střecha, která slouží jednak jako vyhlídková terasa do širokého okolí, v létě pak i jako hlediště při kulturních akcích.
Jak významné je pro Vinařství LAHOFER letošní ocenění Vinařství roku?
Vítězství v této soutěži považujeme za vrchol našich úspěchů odrážejících práci všech zaměstnanců LAHOFERU v roce 2020. Velmi si však vážíme i zisku tří zlatých medailí za vína zařazená mezi sto nejlepších v Salonu vín České republiky pro rok 2021 nebo ocenění v podobě velké zlaté medaile z mezinárodní soutěže Concours Mondial de Bruxelles.
Ze soutěží Vinařství roku máte zkušenosti i z minula. Ve kterých ročnících jste se umístili mezi finalisty?
Mezi finalisty jsme se dostali i v roce 2014, tehdy ještě fungoval odlišný systém nominací a hodnocení. Nyní se hodnocení v této soutěži zakládá na komplexním posuzování vinařských společností, tedy nejen podle kvality vína, ale také podle toho, jak každé vinařství svým podnikáním přispívá k pozvednutí, rozvoji a modernizaci oboru vinařství v daném roce. Všechna kritéria navíc hodnotí odborné komise. I proto jsme přihlášku do této soutěže podali za rok 2020. Kdy jindy bychom se měli přihlásit, když ne teď? Tedy po otevření nové, architektonicky výjimečné budovy vinařství, kterou jsme navíc naplnili zajímavým programem.
Kde všude se s vašimi víny mohou konzumenti potkat?
Naše vína jsou k dostání po celé České republice, ať už ve vinárnách, vinotékách, restauracích nebo na e-shopech. Asi jednodušší odpověď na tuto otázku by byla, kde se s nimi zájemci setkat nemohou. Obchodní strategie naší firmy nezahrnuje velké supermarkety, cílíme raději na firmy, specializované velkoobchody a na klientelu zaměřenou přímo na nákup vín v komornějším prostředí.
Jak důležitá je pro vás účast v projektu VOC Znojmo?
Naše společnost byla jedním ze zakládajících členů tohoto apelačního systému. Jeden z otců zakladatelů VOC Znojmo – Jaroslav Chaloupecký starší – byl v té době obchodním manažerem našeho vinařství a právě on společně s Jiřím Hortem stáli u zrodu tohoto projektu. Jsme velmi rádi, že tento systém získal velmi prestižní status, který navíc doprovází i obchodní úspěchy a jsme i nadále jeho hrdým členem.
Jaké akce plánujete na letošní rok?
Pokud to protiepidemická opatření povolí, plánujeme letos další ročník našeho kulturního festivalu VLNObytí, konaného přímo v našem areálu. Od května do srpna by se na střešní betonové vlně našeho amfiteátru mělo vystřídat čtrnáct kapel a zpěváků, mezi nimi třeba David Koller, Xindl X, MIG 21, Bratři Ebenové, Ewa Farna, Mirai, Tomáš Klus, Monkey Business a další. Vedle toho bychom měli být vidět i v rámci Hudebního festivalu Znojmo a Znojemského vinobraní. Pevně věříme, že naši návštěvníci budou moci letos plně využít i možnosti pořádání firemních či rodinných oslav přímo v areálu našeho vinařství, které je pro tyto potřeby plně vybaveno včetně zajištění veškerých cateringových služeb.
Připravil: -les-