Ředitel Leoš Gretz: Na distanční vzdělávání jsme se chystali již v srpnu
V uplynulém týdnu nastoupili po nucené koronavirové pauze k prezenčnímu studiu studenti maturitních ročníků středních škol. Položili jsem proto několik otázek RNDr. Leoši Gretzovi, řediteli největší střední školy v okrese, kterou je Gymnázium, Střední pedagogická škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní zkoušky Znojmo na Pontassievské.

Pane řediteli, vaše škola má téměř tisíc studentů. Jak na vás dopadla protiepidemická opatření?
Již od pondělí 5. října bylo zavedeno takzvané distanční vzdělávání ve všech ročnících a studijních oborech čtyřletého studia a ve vyšších ročnících osmiletého gymnázia (5.–8. ročník). Nižší ročníky osmiletého gymnázia (1.–4. ročník) pokračovaly v prezenční výuce ve škole. Ve středu 14. října pak přešly i tyto čtyři ročníky nižšího gymnázia také na distanční vzdělávání. Toto období bylo velmi náročné především pro pedagogy, protože museli učit dálkově vyšší ročníky a současně odbíhat do tříd nižších ročníků vyučovat prezenčně. U distančního vyučování probíhá výuka online prostřednictvím komunikačních platforem přes internet, prezenční výuka pak probíhá klasicky za přítomnosti žáků a učitele v učebně.
Jak probíhá samotná online výuka?
Nejvíce rozšířené jsou dva způsoby, takzvané synchronní a asynchronní online výuka. Synchronní online výuka je moderována přímo vyučujícími za aktivní účasti žáků, kteří jsou připojeni k předem stanovené komunikační platformě na internetu. U online výuky asynchronní se žáci a učitelé nesetkávají online přímo, ale studenti pracují samostatně na zadaných úkolech v čase podle vlastního rozvrhu. Učitelé v tomto druhém případě připravují materiály, pracovní listy, video lekce a úkoly, které mají žáci zpracovat.
Obě tyto výuky probíhají na naší škole podle týdenního rozvrhu vyučovacích hodin a prostřednictvím jednotné komunikační platformy. Žáci mají ve svém týdenním rozvrhu barevně vyznačené živé vysílání synchronních online hodin a hodiny, které v daném týdnu probíhají asynchronní online formou zadaných samostatných prací, které učitel vyhodnotí každému žákovi slovním hodnocením, nebo známkou.
Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti s distanční výukou?
Na distanční vzdělávání jsme se připravovali již od srpnového přípravného týdne před zahájením aktuálního školního roku. Příprava spočívala v nákupu potřebné IT techniky, ale i v prohlubování a rozšiřování IT gramotnosti našich pedagogů, určení jednotné školní komunikační platformy či ve zřízení školních online účtů pro všechny žáky školy. Přes uvedená opatření v přípravě…
Celý rozhovor najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.
-sela-