Obchvatová bublina splaskla
Kolem dostavby obchvatu bylo v poslední době hodně rušno. Všichni si přejeme, aby byl dokončen a lidem ve Znojmě se ulevilo. Již dnes je občas horor projíždět městem v době dopravní špičky. Jsme ujišťováni, že stavba obchvatu je prioritou.
Jak tomu je ve skutečnosti?
Podívala jsem se do dokumentů Ředitelství silnic a dálnic České republiky a nestačila jsem se divit.
Plánovaná trasa obchvatu IV měří 1345 metrů, začíná u Suchohrdel a končí za Dobšicemi. Díky přídatným pruhům bude schopna pojmout v roce 2035 plánovaných 18 000 vozidel za den. Záměr stavby byl schválen v roce 2017. Vydání územního rozhodnutí je plánováno na rok 2022. Vydání stavebního povolení se plánuje na rok 2024. Zahájení výstavby Ředitelství silnic a dálnic plánuje na rok 2024. Uvedení do provozu již v roce 2029! Tak to je dle mne vskutku priorita!
1 345 metrů se bude stavět pět let, to vypadá jako vtip, ale bohužel není.
Tato data uvádějí ve svých materiálech Ředitelství silnic a dálnic. Než se uleví Znojmu a centrum se zbaví tisíce aut a z toho plynoucího zamoření, počkáme si „jenom“ devět let.
A to není všem překvapením konec.
Předpokládaná cena stavby je dle ŘSD 293,8 milionů korun bez DPH. Jeden kilometr obchvatu bude dle plánu stát 218 milionů korun.
Podívala jsem se na ceny silnic a dálnic. A pro zajímavost uvádím, co jsem našla.
Jeden kilometr prvního, již otevřeného, úseku obchvatu stál 77 milionů korun, jeden kilometr dálnice v roce 2018 se u nás stavěl průměrně za 150 milionů korun.
Podle ceny to vypadá, že místo obchvatu bychom tu mohli mít rovnou dálnici, a to ještě pěkně drahou.
Tato část obchvatu je součástí souboru staveb, které zajistí komfortní a plynulé vedení tranzitní dopravy mimo centrum města s vazbou na hraniční přechod Hatě. To bude mít vliv na bezpečnost silničního provozu a zlepšení životního prostředí v celém městě. Jak se v dokumentu uvádí, dojde také ke zvýšení plynulosti dopravy a tím i k úspoře nákladů a snížení emisí.
Současné vedení silnice hustě obydleným centrem Znojma zcela neodpovídá dnešním potřebám dopravy.
Dále se v dokumentu uvádí, že při výhledových dopravních zátěžích pro následující období je situace vedení dopravy přes Znojmo neudržitelná. Nepříznivé dopady hustého provozu je možné zlepšit pouze dokončením celého souboru staveb – neboli celého obchvatu.
Tolik se uvádí v informačním letáku Ředitelství silnic a dálnic České republiky ze srpna letošního roku.
Toto vše ví každý občan města Znojma.
Dokonce to ví i Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Jak je možné, že dopravní situací se nikdo ve Znojmě pořádně nezabýval a léta se o ní jenom mluvilo? Pokud by politici opravdu něco vyřešit chtěli, tak to vyřešili již dávno.
Prioritou nejsme a zřejmě ještě dlouho nebudeme. Jinak by vše nemohlo dle plánu Ředitelství silnic a dálnic trvat ještě dlouhých devět let.
Mgr. Růžena Šalomonová
Vaše kandidátka do Senátu České republiky
(PI)