Mohou za dopravní nehody stromy?
Plošné kácení stromů u silnic nehodovost nesníží, alespoň si to myslí zástupci společnosti Arnika, která se zabývá ochranou přírody.
„Volání zástupců některých institucí po plošném kácení je velmi krátkozraké, a především neřeší příčiny dopravních nehod. Zajistit bezpečný provoz s ohledem na funkční a zdravou krajinu vyžaduje soustavnou spolupráci odborníků napříč obory, čas, a hlavně jejich ochotu,“ říká Marcela Klemensová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy z Arniky.

Avšak podle informací zástupce Správy a údržby silnic k takovému kácení stromů v oblasti Znojemska nedochází.
„Plošné kácení stromů neprovádíme. V současné době kácíme pouze stromy suché, na které máme od příslušného obecního úřadu platné rozhodnutí,“ uvedl vedoucí provozního úseku oblasti Západ Josef Fukač.
V roce 2018 přišlo na silnicích o život 565 osob. Nejvíce tragických případů (47%) má na svědomí vzájemná srážka jedoucích vozidel, přes 20 % obětí si vyžádaly srážky s chodcem. Nárazem do stromu přišlo o život 73 lidí (12%).
Dle oficiálních policejních statistik se v roce 2018 stalo na silnicích 104 764 dopravních nehod. Nárazem do stromu skončilo 2565 nehod, což jsou dvě procenta všech případů.
Ke kácení stromů z bezpečnostních důvodů by dle Arniky mělo docházet jen v případech, kdy stromy svým zdravotním stavem bezprostředně ohrožují zdraví lidí nebo majetek anebo pokud brání řidičům ve výhledu. Nicméně tento postup potvrzuje i vedoucí provozního úseku oblasti Západ Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Josef Fukač.
Jestli tedy někde v republice k plošnému kácení dochází, vyvrátit nemůžeme. V našem regionu se ovšem ke kácení přistupuje jen v nejnutnějších případech.
-bur-