Jednota v Pavlicích otevře první bezobslužnou prodejnu
Moravskokrumlovské spotřební družstvo COOP Jednota se umělo otáčet a mělo vždy našlápnuto krůček dopředu. Rovněž v nedávném – obchodnicky problematickém – covidovém bezčasí si vědělo rady, jak sobě zachovat přízeň svých zákazníků. Především jim nyní vychází vstříc opět, a to otevřením první automatické prodejny ve znojemském regionu v Pavlicích, k čemuž dojde v pátek 10. května. Obec je v tomto směru průkopníkem a zaslouží si respekt i uznání za to, že se odvažuje kráčet nevyšlapanými stezkami.
Nový koncept bezobslužného prodeje umožňuje zachránit takzvanou venkovskou prodejnu, jejíž existence poslední dobou balancuje na hranici ekonomické rentability. Personální mzdové náklady totiž mnohdy převyšují finanční možnosti provozovatele.
Proto se Jednota odhodlala k revolučnímu kroku zřídit takový obchodní stánek, jenž kombinuje výhody kamenné prodejny s nastupujícími moderními trendy. Prodejna bude otevřena čtyřiadvacet hodin denně, sedm dnů v týdnu. Ve standardní pracovní době bude fungovat s personálem a po uzavírací hodině se přepne do automatického bezobslužného režimu.
Prodavačka odejde domů, objekt osiří, nicméně vlastními silami si poradí i s popůlnočními nakupujícími.
Má to ovšem jeden drobný háček.
Každý zákazník musí disponovat takzvanou bankovní identitou. Pro ty, pro něž není problémem orientovat se v internetovém bankovnictví, to nebude až zas tak velká novinka, ale ti, kteří se s těmito technologiemi teprve seznamují, musejí postupovat krůček za krůčkem. Jinými slovy žádný učený z nebe nespadl.
Pro vstup do prodejny, která je vybavena bezpečnostní logikou, potřebuje zákazník takzvaný chytrý telefon, do něhož si stáhne mobilní aplikaci DoKapsy od Československé obchodní banky a postupuje dle pokynů umístěných u vchodu do prodejny. Klient se pak pohybuje mezi regály sám. K dispozici má plný sortiment s výjimkou obslužného úseku, který je nahrazen baleným zbožím. Celý prostor prodejny je samozřejmě trvale monitorován speciálním kamerovým systémem.
Předseda představenstva moravskokrumlovské Jednoty František Šlapanský vnímá situaci tak, že komplikovaně vše vypadá jen na první pokus. Podle něj jde především o trpělivou snahu naučit se něčemu novému.
„Zatím se automatické prodejny otevíraly spíše v menších městech. Nyní je tento formát testován i v obcích, proto se této možnosti chopila i naše Jednota. Právě v menších obcích může automatický systém prodeje napomoci zachovat místní obchody a tím pádem zajistit obchodní obslužnost venkova, která postupně spíše upadá. Spotřební družstva patřící do skupiny COOP zatím provozují přes dvacet takových prodejen, v letošním roce se jejich počet rozšíří o dalších několik desítek.
Pavlice si krumlovská Jednota nevybrala náhodou – již několik let místní ztrátovou prodejnu obec finančně podporuje, přičemž podobných, které s Jednotou udržují velmi dobré vztahy, je přes dvacet. V praxi tedy vyzkoušíme, do jaké míry je tento nový koncept životaschopný zejména ekonomicky. A na základě dosažených výsledků budeme zvažovat další postup.
Otevření automatické prodejny zůstává zkvalitněním služeb a současně modernizací obchodů ve prospěch venkovských občanů. Jde také o způsob poděkování našim zákazníkům, kterých si vážíme a chceme přispět ke zvyšování kvality jejich života,“ vysvětlil strategii moravskokrumlovské Jednoty předseda jejího představenstva František Šlapanský.
Vlastimil Mrva