Starosta: Bezpečnost vinobraní? Kdo je připraven, není překvapen!
Svět se stal nebezpečnějším především pro akce, během nichž se nahromadí velké množství lidí. Znojemské historické vinobraní je jednou z takových příležitostí, jejíž klidný průběh je třeba zajistit prvořadě. Covidový strach nás sice včera spoutal, ale o to víc neuzamkl naši touhu si to dnes vynahradit děj se co děj. První muž znojemské radnice Jakub Malačka hovoří o preventivních bezpečnostních opatřeních vinobraní, které přiláká dav možná až stotisícový.
Pane starosto, město investovalo do mobilních nárazových bariér, které budou nasazeny během vinobraní, půldruhého milionu korun. Jsou obavy na místě, anebo se bojíme tak trochu preventivně? A nebude tento nákup vodou na mlýn kritikům, jimž přijde vhod argument, že radnice vyhazuje peníze oknem?
Nic není cennější, než lidský život. Být připraven znamená nebýt překvapen. Předcházet riziku zranění občanů je pro mě důležitější, než obavy z toho, že se po mně bude vozit opozice. Postupujeme stejným způsobem jako všude ve světě. Zároveň bohužel zdůrazňuji, že my – jako organizátoři vinobraní – jsme ze zákona povinni zajistit bezpečnost. Nařízení ministerstva vnitra je v tomto směru jednoznačné a pořízení těchto bariér nám doporučily všechny složky integrovaného záchranného systému. Právě s nimi jsme jejich pořízení konzultovali.
Takže tato opatření se týkají i dalších podobných akcí?
Samozřejmě. Totožná bezpečností opatření platí pro Advent, Okurkové slavnosti anebo pro Dny partnerských měst. A týká se to všech organizátorů takových akcí.
Abych byl zcela upřímný, mobilní bariéry pomohou, ale případný útok neodvrátí stoprocentně.
Abych byl stejně upřímný, tak nikdy nebude existovat společnost, která by dokázala svoje občany ochránit vždy a všude. Dám pouze jediný příklad z doby totality, kdy bylo sešněrováno zákazy a nařízeními všechno a všude. Masová vražedkyně Olga Hepnarová, která úmyslně najela v roce 1973 náklaďákem na pražskou tramvajovou zastávku, usmrtila osm lidí. Bezrizikový svět je zkrátka utopií. To ale neznamená, že bychom měli složit ruce v klín a fatalisticky se spolehnout, že se nic nestane.
Bezpečnostní opatření však byla realizována vždycky, znamená to, že byla nedostatečná?
Doba si žádá zkvalitnění i ve sféře bezpečnosti. Doposud bylo vydatnou pomocí při hromadných akcích nasazení dobrovolných hasičů, což ale není ideálním řešením a rozhodně to není jejich povinností. Rovněž tento fakt byl rozhodující pro nákup zmíněných bariér.
V čem jsou mobilní bariéry flexibilnější?
Na rozdíl od těch pevných sloupkových, mohou být použity prakticky všude. Mobilní bariéra zpomalí, zastaví, ale především imobilizuje jakékoliv, až osmnáctitunové vozidlo případného útočníka, a to na minimálním prostoru. Kompletně sestavené bariéry je možné také rychle z vozovky odstranit, pokud bude nutný kupříkladu zásah vozidel jednotek integrovaného záchranného systému.
Můžete velice stručně popsat technologickou stránku věci?
Montáž i demontáž bariér zůstává extrémně snadná. Sestavení jedné sady trvá přibližně tři minuty. Bariéry se navíc lehce přizpůsobí terénu. Lze je použít na chodnících, přechodech, nerovných cestách i na velmi členitém povrchu. Pořídili jsme tři sady bariér. V rámci ceny je garantován servis i výměna poškozených dílů při incidentu zdarma.
Nakolik jsou hrozby nájezdu vozidel do takzvaných měkkých cílů, tedy do lidí, reálné?
Víte, já pevně doufám, že bariéry v reálu nikdy potřeba nebudou. Nikdo si takové neštěstí nepřeje zažít, tím méně odpovídat poté ostatním, ale i sám sobě na otázky typu, proč jste čekali až se něco stane, proč jste něco neudělali dopředu... Všude se o tom mluví a vy jste neudělali nic! Tohle bych zažít nechtěl. Po konzultaci s bezpečnostními složkami si myslím, že preventivní opatření jsou na místě víc, než kdy jindy. Společnost se ve své vývojové fázi ocitla na místě, kdy se ochranná opatření stávají nutností a podcenění by se mohlo vymstít. To nehodlám riskovat.
Vlastimil Mrva