Reklama
 

Miniaplikace

 

 

 

 

 

 

 





BlueBoard.cz

Z poškozeného se lehce může stát obviněný, říká Martin Balík

Majitel lodí Dyje a Vranov na Vranovské přehradě Martin Balík je buď velký smolař - a možná i ne zcela odpovědný podnikatel - nebo statečný muž obdivuhodně čelící nástrahám konkurence. Rébus, který se teď snaží rozluštit odbor životního prostředí ve spolupráci s policií.
 

  • „Náš stát je morálně poškozený, u nás se lehce může z poškozeného stát obviněný,“ tvrdí podnikatel Martin Balík. FOTO: -eis-
  • Pohled na přehradu působí po sezoně idylicky, v popředí loď Victorie, kterou provozuje Dalibor Dufek. FOTO: -jan-

Začátkem měsíce se kolem jeho plavidel kotvících po sezoně v přístavišti objevilo na hladině velké množství tmavé látky zřejmě ropného původu. Přesné složení je předmětem probíhajícího šetření, stejně jako otázka, kde se tam vzala. Logické vysvětlení se nabízí, vytekla z palivové nádrže jedné z lodí. Jenže Martin Balík tvrdí, že šlo o sabotáž. Nepřímo řečeno - vedenou ze strany konkurenčního provozovatele další tamní lodní dopravy.

„Ta anabáze je složitá. Vysvětlení mám pouze takové, že to tam někdo musel do vody vylít, že to udělal záměrně někdo, kdo mě chce zdiskreditovat,“ říká Balík. „Podle mého přesvědčení se jednalo o vyjetý hustý olej. Na lodích to udělalo takovou silnou grafitovou vrstvu, která šla velmi špatně umýt, odstraňovali jsme následky celý týden.“ Balíkovo tvrzení  působí jako rafinovaná výmluva. Nebýt skutečnosti, že jeho podnikání na Vranovské přehradě doprovází od samotného začátku až neuvěřitelná smůla. Vše může být samozřejmě náhoda, ale krátké připomenutí není od věci.

Vše začalo už před třemi lety, kdy Martin Balík koupil skoro třicet metrů dlouhou loď a vezl ji na přehradu ze Slovenska. Komplikovaná cesta probíhala bez velkých problémů, vše se zadrhlo těsně před cílem. Loď místo na vodě skončila na osm měsíců na betonovém parkovišti v Lesné před místní hospodou. Chybělo jedno z potřebných povolení, která podle Balíka měla zajistit přepravní firma, a policii na to kdosi snaživý upozornil. Když se následující rok podařilo konečně loď na vodu spustit, stále nebylo vyhráno. Majitel sháněl další potřebná razítka, mimo jiné kvůli místu pro kotvení. Loni na jaře, když mohlo plavidlo konečně zahájit svoji vranovskou sezonu, podnikatelské záměry překazila fatální nehoda. Někdo na lodi založil úmyslně požár a loď téměř shořela. Viníci se oficiálně nenašli, policie nesehnala dostatečné množství důkazů a případ odložila.

Neúnavný Martin Balík se svých podnikatelských plánů na přehradě přesto nevzdal. „Prostě jsem si řekl, že neustoupím, po tom všem se už nemůžu vzdát. Ještě když jsem tenkrát uvízl v Lesné, dalo se couvnout, teď už ne,“ komentuje své aktivity poté, co se mu podařilo postupně koupit dvě další plavidla, vozit s nimi letošní turisty a mít teď na krku další velký problém. Únik ropné látky.

„V žádném případě v něčem takovém nemáme prsty,“ komentuje kategoricky celou událost jednatel konkurenční společnosti Dalibor Dufek, vlastnící a provozující další dvě turistické lodě na vranovském jezeře. „Proč bychom dělali kroky, které poškozují nás i životní prostředí, kde provozujeme dopravu? Ano, jsme konkurence, to nepopírám. Ale bojujeme přímo, jen v sezoně a o lidi,“ říká.

Zároveň vyjadřuje pochybnosti o technickém stavu jedné z konkurenčních Balíkových lodí. „Pozastavuji se nad tím, že někdo může povolit vůbec její provoz,“ říká Dalibor Dufek.

Podobné stanovisko zastává také starosta Vranova nad Dyjí Lubomír Vedra. „Orgány v trestním řízení by měly prošetřit, odkud pan Balík získal licenci a jak ji mohl získat, kdo je za to odpovědný.“ Jeho lodě považuje za vraky „Ano, na tom trvám. Obě jsou staré přes padesát let. Patří do muzea, a ne na vodu, odpad z jejich výfuků jde do řeky, přitom naše přehrada je jedna z nejčistších, takže si myslím, že sem vůbec přijít neměly,“ říká vranovský starosta Lubomír Vedra.

Nicméně na Orlické přehradě jezdí hned devět podobně starých lodí. „A jsme s nimi velmi spokojeni,“ říká Pavel Šofr, šéf tamní lodní dopravy. „Vyráběly se tehdy z velmi kvalitního a dnes drahého materiálu, výborně odolávají agresivní vodě.“

Před časem panu Balíkovi podobnou prodal. Jde o loď Dyje. „Ještě před ním ji chtěl koupit jeho konkurent pan Dufek, a to opakovaně. Nedohodli jsme se na ceně. Dostal bych za ni víc ve sběru,“ dodává poněkud pikantní informaci. „To je pravda. Byla nám nabídnuta, ale její oprava by pro nás znamenala velkou investici,“ doplňuje samotný Dalibor Dufek.

Kompletní výsledky probíhajících šetření v souvislosti s ropnou skvrnou na Vranovské přehradě budou podle mluvčí policie Lenky Drahokoupilové známé nejdříve tento týden. Na případu pracuje hned několik odborníků. Jiří Donda, ředitel pobočky Státní plavební správy, našemu listu aspoň prozradil, že potápěči po zevrubné prohlídce nenašli na Balíkových lodích žádnou zjevnou poruchu. „Je to ojedinělý případ. Víc k tomu neřeknu. Do žádných spekulací se přes média pouštět nebudu.“

Do těch se naopak s gustem pouští někteří obyvatelé Vranova. „Lidi potřebují senzaci, chtějí se bavit. Chataři, konkurenční boj, byznys, a to vše se mele na našem malém rybníčku,“ komentuje tamní situaci poněkud ironicky například jedna z oslovených žen, která se zde narodila. Policie snad vnese do věci jasno, ať už bude pravda jakákoliv.            

Alžběta Janíčková