Reklama
 

Miniaplikace

 

 

 

 

 

 

 






BlueBoard.cz

Stávka vyvolala spíš zmatek, ale frontální podporu nesklidila

Autobusové nádraží bylo čtvrteční ráno vylidněné jako v neděli. Lidé do práce sice spěchali, ale raději pěšky nebo vlastním vozem. Do poslední chvíle totiž nikdo přesně nevěděl, které autobusy během stávky pojedou.

 

Podle odborářů nakonec stávkovalo sedmnáct řidičů, to je asi dvacet procent z jejich celkového počtu.

Jak uvedl dopravce, Znojemské dopravní společnosti Psota, kterou právně zastupuje advokát JUDr. Radek Ondruš, však chybělo z původně ohlášených šedesáti pouze asi třináct řidičů. „Městská doprava nevyjela asi ze čtyřiceti procent, linková doprava byla zajištěna beze zbytku,“ popsal podrobně aktuální stav R. Ondruš.

„Vůbec jsem nevěděla, že nějaká stávka je,“ přešlapovala toho dne před zastávkou ve směru do nemocnice starší žena. „Z Bohutic, kde bydlím, jsem se dostala do Znojma dobře, ale teď nevím, jak dál. Sestřička mě objednala na půl desátou, snad se nebude zlobit, když přijdu pozdě, “ bála se žena. Raději se domluvila s dalšími čekajícími a nasedla do taxíku. O kousek dál u odjezdu na Brno se jiná žena naopak dočkala spoje bez problému.  I tak se ale zlobila „Nikdo nic neví, je v tom zmatek! Řidičům ve stávce sice fandím, ale měly tu být aspoň nějaké cedulky, co pojede,“ dodala rozrušeně.

Důvodem stávky je podle odborů potřeba prosadit změny systému v odměňování řidičů a jejich plošné zavedení.

„Tento důvod však stávkující řidiči dopravci nesdělili, naopak udali pouze jediný důvod, a to byl důvod politický. Požadovali totiž, aby Kraj změnil způsob výběru dopravce, tedy něco, co dopravce vůbec ovlivnit nemůže. V oznámení stávky nebylo o platech uvedeno ani slovo, a podle dopravce ani být nemohlo, protože dopravní společnost přesně a beze zbytků plní, na čem se s řidiči v kolektivní smlouvě domluvila,“ vysvětlil podrobně Radek Ondruš.

 „Na řidiče Znojemské dopravní společností Psota byl činěn ze strany zaměstnavatele velký nátlak, aby se do stávky nezapojili,“ tvrdí naopak šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein. „Bylo jim vyhrožováno, že mohou přijít o peníze a že je stávka nelegální. Těch sedmnáct řidičů ve Znojmě, co do toho nakonec šlo, považuji za sedmnáct statečných, jejich jména by za to měla být vytesána do kamene,“ tvrdí emotivně odborář Weinstein.

„Výroky pana Weinsteina považuje dopravce za odborářskou lež a demagogii omlouvající neúspěch stávky, které se bude bránit. Naopak dopravce má informace, že to byli právě stávkující odboráři, kteří činili nátlak na ostatní. Lidé se ale bojí toto potvrdit, aby nebyli vystaveni šikaně na pracovišti. A nadto vedení činit nátlak ani nemohlo, neboť jak ředitel společnosti, tak jeho manželka, a vůbec všichni, kdo vlastnili řidičské průkazy, seděli za volanty autobusů a vozili Znojmáky. Pokud odbory za nátlak považují dotazy, kdo bude stávkovat, pak by si měly uvědomit, že i veřejnost má právo vědět, která linka pojede a která ne. Žádný nátlak na řidiče ze strany dopravce činěn nebyl,“ uvedl pro Znojemsko právník společnosti  Radek Ondruš.

Dopravce proto ještě ten den podal ke krajskému soudu žalobu na určení nezákonnosti stávky. Podle žaloby se dostal do pozice pachatele přestupku, a navíc mu byla stávka dle jeho tvrzení ohlášena pouhé dva dny předem.          „Je to nesmysl, samotnou stávku vyhlásil s dostatečným předstihem už Odborový svaz dopravy, proti zaměstnavateli nic nemáme,“ komentuje zase Weinstein.

Jenže ani řidiči nejsou úplně jednotní. „Do stávky jsem nešel a slova jsou zbytečná, mluví za mě to, že jezdím,“ řekl jeden z nich, který ve čtvrtek zajišťoval na znojemském nádraží dopravu. Rozporuplná odpověď dalšího pak možná hovoří za vše.

„Já vůbec nevím, proč ta stávka byla. Na druhou stranu se všude mluví o tom, aby dostali přidáno třeba učitelé. Ale kdo bude vozit děti do školy? To jsem opravdu moc zvědav, kdo jim to za těch dvaadvacet tisíc hrubého, když jsme až tři sta hodin v měsíci na place kvůli čekání, bude dělat.“

 

Alžběta Janíčková

Vlastimil Mrva