Reklama
 

Miniaplikace

 

 

 

 

 

 

 





BlueBoard.cz

Starosta Vlastimil Gabrhel: Obchvat odkloní dopravu i problémy - a spojí lidi!

Dříve než se do stavby znojemského obchvatu zakously bagry, museli lecjaké problémy překousnout lidé. Ti, kteří o nutnosti položení jeho základního kamene nezapochybovali. „Nikdy bych nevěřil, že přes nepopiratelnou úlevu, jakou obchvat přinese, se stále objevují nepřející hlasy. Na druhou stranu mou úlevou zase je, že kdybychom se do obchvatu nepustili, nepřejících hlasů by bylo daleko víc,“ řekl na úvod našeho rozhovoru znojemský starosta Vlastimil Gabrhel a dodal, že když kdysi četl knížku Patricka Ryana Jak jsem vyhrál válku, ani ve snu ho nenapadlo, že o mnoho let možná napíše její pokračování, které ponese název Jak jsem vyhrál válku o znojemský obchvat?

  • foto: archiv redakce

Pane starosto, obchvat se přece konečně úspěšně rozpohyboval, takže se ptám, proč naříkat?

Nenaříkám, jen konstatuji. Ale ono ani tak nejde o obchvat. To je pouhý kus silnice, která odkloní dopravu a problémy s ní spojené. Na druhou stranu tato silnice, po níž naše město marně volalo už desítky let, zase spojí lidi. Alespoň ty, kteří obchvatu od začátku fandí a nehážou mu klacky pod nohy. Nečekal jsem, že tyhle cílené zdržovačky dokážou lidi tak otrávit.

 

Říká se ovšem neříkej hop, dokud nepřeskočíš!

Když už jste použil tohoto příměru, pak tvrdím, že my už jsme hop udělali, třebaže jsme ještě nepřeskočili. Nicméně už jsme v té fázi letu, kdy nemůžeme zpátky. A dlužno dodat, že i kdyby to šlo, tak bychom to neudělali. Nechci mluvit jen za sebe, ale za všechny ty, kteří se na stavbě podílejí, ať už fyzicky nebo administrativou.

 

Znojmáky ale nejvíc bolí hlava z toho, že momentálně stále projíždí denně městem víc než 23 000 aut.

Všeho do času, pane redaktore, všeho do času. Emise se automaticky sníží, dopravní komplikace prořídnou a na mnohé problémy, které teď řešíme, budeme vzpomínat s úsměvem. Znojmáci se konečně dočkají oné slibované úlevy. Já si dokonce myslím, že po dostavbě obchvatu se uleví i těm, kteří jsou proti němu.

 

Máte patrně na mysli občansky se sdružující čtyřlísek Poláková-Straka-Krejčová-Firbas.

Přesně ten, proto jsem také založil Sdružení PRO obchvat. Zodpovědně prohlašují, že za posledních pět let jsem se ve Znojmě – mimo tyto čtyři lidi – nesetkal ani s jediným člověkem, který by zdržování obchvatu podporoval. Neudělal jsem tedy nic jiného, než vyslyšel hlas většiny. Žijeme přece v demokracii a čtyři osoby nemohou diskriminovat zbývajícíh 34 000 Znojmáků, kteří mají názor zcela opačný.

 

Promítá se do objektivní nutnosti obchvatu také žalostný stav našich silnic?

Samozřejmě. Podívejte se, v jakém stavu je tuzemská dálniční síť. Naše země byla vždy zemí s vyspělou infrastrukturou, a teď nás předběhlo i Polsko. Jejich silnice můžeme Polákům jen závidět. Chybí nám zákon o liniových stavbách, což mělo ve vládě v kompetenci hnutí ANO, které dotáhnout tuto věc do konce nebylo schopno. Pokud mi voliči znovu dají důvěru, chci zákon zlepšit a protlačit sněmovnou. Využiji přitom pochopitelně všechny zkušenosti, které jsem při prosazování obchvatu získal.

 

Obraťme list, pane starosto. Můžete velmi stručně zopakovat, v jakém stupni realizace se nyní obchvat nachází?

Ve stupni velmi nadějném, ale nerad bych to zakřikl. Chtěl jste stručnost, máte ji mít: Mosty na obchvatu vyrostou do konce roku. Chtělo by se mi říct, že obchvat začíná růst přímo před očima.

Eiffelovka v Paříži se sle svého času chovala stejně, a pak měla plné ruce práce, aby se udržela na nohou. Chtěli ji zbourat. A francouzská ikona mohla skončit na šrotovišti.

Jako starosta si nemohu dovolit pochybovat o něčem, co možná plně docení až další generace. Je mou povinností dotáhnout věci do konce. A to, že s tím mám někdy starosti? Od toho jsem přece starosta.

 

Přepadla vás někdy v této záležitosti pochybnost?

Neznám člověka, jehož by pochybnosti nepřepadaly. Alespoň občas. Já je ovšem zaháním rafinovaným způsobem. Nebudu pochybovat, ale děkovat. Děkovat za to, že práce na obchvatu pokračují podle plánu, děkovat nejen Ředitelství silnic a dálnic, což je ten investor, jehož si vážím, ale hlavně děkovat těm všem pracovníkům, kteří jsou na stavbě denně od rána do večera. A taky nesmím zapomenout poděkovat všem Znojmákům za trpělivost, se kterou snášejí všechny ty nepříjemné objížďky, které stavbu tohoto druhu nutně provázejí a provázet budou. Ti všichni, které jsem jmenoval, si totiž jakékoliv pochybnosti starosty nezaslouží.

 

Připravil: -TIK-