Reklama
 

Miniaplikace

 

 

 

 

 

 

 

 





BlueBoard.cz

Oddalovat věci není můj styl

Tříapůlkilometrový obchvat je ve Znojmě nejskloňovanějším termínem. Pro starostu Jana Groise musí být únavné odpovídat na stále stejnou otázku, zda se obchvatu skutečně dočkáme? Dočkáme se, zní jeho nejčerstvější odpověď. „Jsem o tom přesvědčen víc než kdy dříve, navíc oddalovat věci není můj styl,“ dodal s jistotou.

  • Ředitel Silnic a dálnic Brno David Fiala, ministr dopravy Dan Ťok a starosta Jan Grois. FOTO: -pas-
Pane starosto, z čeho vaše jistota pramení?
Obchvat nemůže úspěšně prosadit jeden člověk. V této chvíli mi však nejde o výčet těch, jimž je třeba poděkovat, protože na to je čas až ve chvíli, kdy se po obchvatu rozjedou první automobily...
 
Takže se dočkáme?
Bezesporu, ale nevystačíme v této chvíli s pouhým utěšováním, že tomu tak bude. Teď už za nás musí mluvit konkrétni činy. Jednání s ředitelem Silnic a dálnic Davidem Fialou jsou efektivnější víc, než kdy dříve. Také z tohoto faktu vyvěrá moje jistota.
 
Byl jste nucen být takzvaně až vlezlý?
Řekněme, že jsem byl neodbytný. Výsledek to ovšem mělo. Pana ředitele jsem ujistil, že se mě nezbaví do toho okamžiku, dokud nebude obchvat hotov.
 
Čeho jste svou neodbytností docílil?
Toho nejdůležitějšího. Znojemský obchvat i nadále zůstává prioritou. Ale nejen to. Jisté potíže se musejí řešit za pochodu.
 
Kupříkladu které?
Podařilo se nám nalézt řešení, abychom zajistili bezpečný vjezd pro sanitky a pro další vozidla integrovaného záchranného systému do Městského lesíku, aby auta nemusela jezdit po objížďce. Mnohdy se totiž v životě počítá každá vteřina... Nyní nás čeká stavba mimoúrovňové křižovatky na Přímětické ulici, s čímž souvisí i druhá uzavírka, jež potrápí řidiče od 23. července do 8. prosince. Mě jako řidiče to samozřejmě taky štve, ale bohužel jinak se tyto stavby realizovat nedají.
 
Nemluvme o obchvatu jen v tom smyslu, že způsobuje potíže. Můžete říct, co vás naopak potěšilo?
Strategicky nejdůležitějším zářezem na pažbě zůstává zařazení obchvatu do vládního prohlášení. Zjednodušeně řečeno tento fakt říká, že realizace obchvatu dostala punc maximální priority, tedy něčeho, co půjde zastavit jen stěží. Kdybychom brali v potaz čistě politické hledisko, musím potvrdit neoddiskutovatelné zásluhy mateřské strany (ČSSD – pozn. redakce). Patrně by bylo nespravedlivé, kdybych opomenul podpůrné hlasy ze strany hnutí ANO. Také odtud vnímám zřetelný respekt toho, co se snažím prosadit.
 
A kdybychom se odpoutali od politicky podpůrných vlivů, co je pro vás opravdu potěšitelnou skutečností?
Mám radost z toho, že projektová dokumentace speciálního podchodu pro chodce a cyklisty pod budovaným mostem na Přímětické ulici je hotová, sám jsem měl možnost do ní nahlédnout, takže nic nebrání tomu, aby byl podchod v létě vybudován. Bude šestatřicet metrů dlouhý a skoro dva metry široký, s pevným povrchem i s osvětlením. Bezpečnost chodců a cyklistů je v této fázi prvořadá. Konstrukce navíc spolehlivě odolá případnému pádu břemene o hmotnosti několika tun. Na tento tubus bude z každé strany navazovat zpevněný povrch z panelů pro větší komfort všech, kteří se tímto prostorem budou pohybovat. Pořád ale platí, že vstup mimo tento podchod je přísně zakázán, protože se bude jednat o staveniště. Jsem velice rád – a vážím si toho –, že nám Ředitelství silnic a dálnic vyšlo vstříc.
 
Abychom ale zase nechválili příliš. Jeden z palčivých problémů souvisejících s obchvatem, jste v minulých dnech řešil s ministrem dopravy Danem Ťokem a s ředitelem Silnic a dálnic Brno Davidem Fialou. Oč šlo?
Znojmo bylo jednou z uvažovaných objízdných tras pro kamiony v případě avizovaného uzavření mostu u Novomlýnských nádrží. Od začátku jsem byl proti tomuto záměru a bojoval jsem za to, aby tomu tak nebylo. Proto pro mě bylo obrovskou radostí a úlevou, když mi ředitel David Fiala potvrdil, že kamiony přes Znojmo jezdit nebudou. Ředitelství silnic a dálnic tento problém vyřešilo jinak. A to tak, že na most umístí semafory a doprava tam bude tímto způsobem regulována.
 
Minulý týden se na obchvatu uskutečnil pravidelný kontrolní den. Přinesl něco nového?
Tentokrát se nesl v trochu jiném duchu. Poté, co jsme byli ujištěni, že stavba pokračuje podle harmonogramu, vydali jsme se přímo na cestu u zahrádek blízko Suchohrdel, kterou stavebníci na jaře trochu poničili, když tudy kamiony odvážely zeminu. Cesta už totiž měla být dávno v pořádku, ale není. Důrazně jsem upozornil, že už není možné vyčkávat. Domluvili jsme se, že cesta opravena bude v nejbližších dnech. Věci se věčně oddalovat nedají, to opravdu není můj styl.
 
Čtenáři se často ptají, jak lze obchvat charakterizovat numericky. Můžete se o to pokusit? Znáte-li ovšem čísla zpaměti, pane starosto...
Délka obchvatu – 3 532 metrů, plocha vozovek – 63 700 m2, počet stavebních objektů – 48, počet mostních objektů – 5, celková délka mostů – 274,7 metrů, počet mimoúrovňových křižovatek – 3 (délka větví činí 3 126 metrů).
 
Vlastimil Mrva