Čáp zahnízdil v logu Národního parku Podyjí natrvalo
Národní park Podyjí po třiceti letech mění svoje logo. Grafika čápa nad řekou v něm ovšem zůstává.
„Autorem loga je zoolog, cestovatel a výtvarník Jan Dungel, jenž zpracoval i značku původní. Jde o jeden z dárků, které park Podyjí dostává při příležitosti svého třicetiletého jubilea,“ informoval tiskový mluvčí parku David Grossmann.
Správa parku začala nové logo používat od začátku března.
„V nové značce je čáp černý a více symbolický. Ve své letící siluetě méně realistický. Nové barvy, svěží zelená a blankytně modrá, nevyjadřují nic víc než podyjský lesní hvozd a vody řeky Dyje. Tvar kruhu i mezikruží s nápisem Národní park Podyjí jsme záměrně zachovali,“ popisuje ředitel Správy Národního parku Podyjí Tomáš Rothröckl.
Čáp černý je chráněný ptačí druh, který v národních parcích Podyjí a Thayatal vzácně obývá málo přístupná místa v hlubokých lesích na obou stranách řeky.
„Jeho letící silueta symbolizuje, že příroda nezná hranic a vlastně tak i podtrhuje dosavadní a budoucí spolupráci obou národních parků,“ vysvětluje Tomáš Rothröckl.
Přeshraniční spolupráce stála i u zrodu loga před třiceti lety. Původně čápa černého ve svých dokumentech používala rakouská občanská iniciativa za záchranu Thayatalu a přidružený projekt Schwarz Storch, který prosazoval zřízení partnerského Národního parku Thayatal a propojení ochrany zdejší přírody se sousedním Podyjím. „Tehdy jsme se zeptali, jestli bychom nemohli symbol čápa černého používat společně, jako značku svorné snahy vytvořit bilaterální chráněné území na státní hranici. A dočkali jsme se bezprostředního souhlasu,“ vzpomíná ředitel Rothröckl.
V roce 1991 tak nové logo pro park Podyjí, jehož ústředním motivem byl čáp černý, vytvořil brněnský výtvarník Jan Dungel. Zatímco česká strana zůstala letícímu čápu černému věrná po bezmála třicet let, Rakušané se v době vzniku parku Thayatal, tedy o deset let později, rozhodli zvolit značku jinou.
„Používání značky i její podoba by měly charakterizovat společnost či podnik. Značka by měla být graficky jednoduchá, ne příliš barevná, a proto snadno použitelná nejen zaměstnanci, ale také při grafickém použití externími subjekty. Cílem by mělo být důsledné prosazování značky společností, aby jak zaměstnanci, tak i veřejnost postupně a jasně identifikovali vzájemné spojení společnosti a její značky,“ vysvětluje výtvarník Dungel.
Správa Národního parku Podyjí bude nyní postupně nahrazovat původní značku její modernizovanou verzí. Uplatní se například na publikacích, motivačních a propagačních předmětech nebo na označení pracovních uniforem, vozového parku, ve sféře mediální a administrativní.
-oss-; -t-