Senátor Pavel Štohl: Senát schválil návrh zařadit obchvat Znojma mezi prioritní stavby
Senát schválil návrh zařadit obchvat Znojma mezi prioritní stavby. Fakticky to znamená, že nyní je na řadě pouze poslanecká sněmovna. Znojemský obchvat poutá pozornost veřejnosti našeho regionu nejen v posledních letech, ale v posledních desetiletích. Většina obyvatel Znojma a okolních obcí má zájem, aby se vyřešila situace s průjezdností města. Vzhledem k tomu, že zákon projednávající urychlení výstavby, to jest dotýkající se také obchvatu Znojma, byl v minulých dnech projednáván v Senátu, zeptali jsme se stávajícího znojemského senátora ing. Pavla Štohla, jak vypadá momentální situace?
Pane senátore, připomeňme si znovu (alespoň ve stručnosti), proč je obchvat Znojma tak důležitý?
Jde o záležitost, která se bezprostředně dotýká všech obyvatel města Znojma i okolí. Cíl je jasný: po dokončení má tato dopravní stavba především odklonit tranzitní dopravu mimo město Znojmo – což bude mít vliv jak na bezpečnost silničního provozu, tak na zlepšení životního prostředí. Samozřejmě se pak také zvýší plynulost dopravy. Všichni z osobní zkušenosti víme, že průjezd městem je zejména v poslední době velmi složitý a stresující. O ekologických dopadech nemluvě.
Jaká je tedy aktuální situace týkající se obchvatu Znojma?
Nejprve si zrekapitulujme vývoj stavby obchvatu od samého počátku. V letech 2006 až 2009 byla postavena první část stavby obchvatu, a to od nemocnice po silnici do Kuchařovic. Bohužel, dodnes se po ní nejezdí, tato silnice končí v polích. Je to silnice bez aut. Můžeme zde potkat maximálně cyklisty nebo in-line bruslaře. Je to smutné, ale zvykli jsme si ji označovat za nejdražší bruslařskou dráhu na světě. Výsledkem je dnes rozpracovaný obchvat, kde zbývá dokončit 752 metrů dlouhý úsek silnice, který by jej napojil do stávající sítě.
Druhá etapa stavby obchvatu byla zahájena v roce 2016 a skončila na podzim loňského roku. Pomohla dle vašeho názoru tato část stavby obchvatu vyřešit dopravní situaci v městě Znojmě?
Podle mého názoru tato etapa (zjednodušeně řečeno úsek od nemocnice ve směru na Prahu) situaci v podstatě neřeší. Dokud totiž nebude zprovozněno zbývajících 752 metrů, to jest úsek k Baumaxu, tak se bohužel kamiony a další doprava tranzitu městem nevyhnou.
Kde se podle vás stala chyba?
Osobně jsem názoru, že základní chyba nastala v samém úvodu, když se stavba obchvatu rozparcelovala na několik dílčích částí a úseky, které
byly s otazníkem, se odložily. Začaly se nejdřív stavět části, které z celkového pohledu nemohly dopravní situaci ve Znojmě prospět, a neřešilo se, jak to bude se stavbou dalších částí.
To je minulost. Ale co by se mělo udělat nyní, aby se situace zlepšila?
Důležité je, aby obchvat Znojma byl zařazen mezi prioritní stavby státu, u kterých by proces povolování a schvalování staveb měl probíhat rychleji, což by v konečném důsledku znamenalo výrazné urychlení dostavby znojemského obchvatu. Vycházím mimo jiné z toho, že na podzim loňského roku starosta Jan Grois napsal dopis nejvyšším vládním činitelům, to jest premiéru Babišovi nebo vicepremiéru Hamáčkovi, aby obchvat byl zařazen mezi prioritní stavby státu, což by řešení situace s obchvatem významně zlepšilo.
Podporu znojemskému obchvatu v minulosti přislíbila řada významných politických osobností. Ať už to byl například prezident Zeman nebo vicepremiér Hamáček nebo poslanec Onderka, který se ve Sněmovně specializuje na dopravu. Pomohlo jejich lobování s řešením obchvatu?
Bohužel se ukázalo, že politická prohlášení a skutečná pomoc jsou naprosto rozdílné kategorie. Potvrzuje to i fakt, že když v minulých dnech Senát projednával zákon o urychlení výstavby a v příloze k zákonu bylo zařazeno 11 silnic první třídy, které mají mít statut prioritních staveb, tak silnice I/38 vedoucí z Jihlavy přes Znojmo na Vídeň mezi nimi není. Což myslím vypovídá o všem.
Co je s tím možné dělat?
Když jsem zjistil, že silnice I/38 není zařazena v návrhu zákona jako prioritní stavba, rozhodl jsem se okamžitě jednat. Nejprve jsem kontaktoval náměstka ministra dopravy a i na základě jeho doporučení jsme se senátní legislativou připravili pozměňovací návrh, ve kterém je navrženo doplnění prioritních staveb o naši „znojemskou“ silnici.
Jak to nakonec dopadlo?
Bylo třeba přesvědčit ostatní kolegy senátory, že dostavba zbývajících 750 metrů je pro náš region životně důležitá. Nakonec se to podařilo a senátoři můj pozměňovací návrh výraznou většinou schválili.
Máte již na tuto pozitivní zprávu nějaké reakce?
O zařazení obchvatu Znojma do přílohy zákona jsem již informoval veřejnost prostřednictvím sociálních sítí a první reakce byly vesměs kladné. Občas se ovšem objevily příspěvky ve smyslu, že se blíží volby a já se snažím získat tímto tématem voličské hlasy. Dotyčným jsem vysvětlil (a znovu to potvrzuji), že již kandidovat v senátních volbách nebudu. Uznali tedy, že s blížícími se volbami to nemá nic společného a že mi jde opravdu o prosazení dobré věci.
Na závěr zásadní otázka: Je již s dostavbou obchvatu vyhráno nebo ještě mohou nastat nějaké komplikace?
Schválení pozměňovacího návrhu Senátu zařadit silnici I/38 do přílohy zákona je sice průlomový okamžik. A jsem rád, že jsem tomu mohl pomoci, protože není úplně běžné, aby náš poměrně odlehlý region získal takovou masivní podporu. Ale upřímně říkám, že pořád ještě není vyhráno. Nyní je důležité, aby zařazení této silnice do přílohy zákona schválila také Sněmovna. Držme proto všichni palce, aby to nakonec dobře dopadlo, a dokončení znojemského obchvatu jsme se co nejdříve dočkali.
(-t-)