Prominutí nájmu byla velká pomoc, říká Ilona Irmannová
Jak podnikatelsky přežít koronavirus? Na prostou otázku neexistuje prostá odpověď, nicméně spousta byznysmenů často skloňuje, jak důležitá byla podpora vlastních pracovníků. „Dělali jsme všechno pro to, aby naši zaměstnanci v době krize finančně nestrádali,“ potvrdila tuto skutečnost také Ilona Irmannová, majitelka firmy GATO production, která se stará – mimo jiné – o chod Vista Grillu u zimního stadionu anebo rovněž o jídelnu společnosti Laufen.
Paní Irmannová, virus patrně nejvíc zamával těmi oblastmi podnikání, v nichž se potkávají lidé. Restaurační aktivity do tohoto ranku bezesporu patří, takže začněme zmíněným Vista Grillem. Na jak dlouho jste jej museli nevyhnutelné zavřít?
Zavřeli jsme na týden, v domnění, že tyto restrikce budou trvat maximálně čtrnáct dnů. Po týdnu jsme pochopili, že to bude na dlouho, a tak jsme, začali vydávat jídla alespoň pultovým prodejem. Přesto musím konstatovat, že jsme spadli v produkci jídel na třetinu. Krabičkovali jsme ostošest a doufali, že bude líp. Nikdo totiž neměl tušení, co bude následovat.
Veškerá klientela zmizela?
Naší výhodou v té době bylo vaření pro firmy, a nikoliv soustředění se jen na jednotlivce. Přínosem byla i zakázka vařit pro vojáky na hranicích. Rozvážkovou službu jsme nepraktikovali, poněvadž by to pro nás bylo velmi komplikované. Nemohli jsme si dovolit angažovat další pracovní sílu.
Jak vnímali tento stav zaměstnanci?
S nejistotou, přestože jsme dělali všechno pro to, aby finančně nestrádali. Jenomže i z hlediska psychiky nebyla situace jednoduchá. Fungovali jsme v omezeném režimu a zaměřili se na firmy, jimž jsme byli schopni dodávat každý den obědy. Pořád ovšem šlo o nenormální…
Celý rozhovor najdete v aktuálním vydání Znojemska na všech novinových stáncích nebo online zde.
Vlastimil Mrva