Nevrlým úředníkům zvoní hrana
Zaplatit poplatek za odpady, nebo požádat o kolaudaci? Úkol, který dříve zabral více jak hodinovou pochůzku po městě, někdy i více, může dnes trvat pět minut. Znojmo jako první v kraji zavedlo elektronickou komunikaci s občany. V rámci republiky je pak městem pátým. Od září službu začalo využívat už přes dvě stě lidí a další přibývají.
„Portál občana města Znojma je aplikace umožňující občanům, právnickým osobám i dalším subjektům komunikovat s úřadem pomocí moderních technologií z pohodlí domova či kanceláře v libovolný čas,“ sdělila tisková mluvčí Zuzana Pastrňáková. Podmínkou je však mít internet, umět s ním pracovat a otevřít si stránku www.portalobcanaznojmo.cz.
„To je trochu problém. Mojí mamince je přes sedmdesát a internet je pro ni španělskou vesnicí. Ona už jiná nebude, já se ale určitě přihlásím, stejně jako manžel,“ říká Vlasta, jedna s obyvatelek Znojma, která se chystá službu využít.
Jak pak připouští Zuzana Pastrňáková, komunikace s úřadem přes internet je skutečně určená spíše pro mladší generaci, jde však o hudbu budoucnosti, a brzy podle ní bude podobný systém samozřejmostí v každém městě.
Registrace je možná bez ověření identity, při které lze například získat formulář k povolení záboru veřejného prostranství. Nelze už ale sledovat stav vyřízení a uhradit poplatky s daným úkonem spojené. Při plné registraci s identitou, která vyžaduje ověřený elektronický podpis, lze pak využívat veškeré výhody portálu.
Dosud je na něm k dispozici přes dvacet nejčastěji využívaných agend. Postupně se mají rozšiřovat.
Nevrlým ale často i přívětivým a usměvavým úřednicím na úřadech tak zvoní hrana.
-jan-