Chcete parkovat? Tak plaťte!

Dojet do centra Znojma autem není problém. Ten ale nastane, když řidič potřebuje zaparkovat. V současné době přijíždí do středu města asi 44 procent dopravních prostředků z okrajových a příměstských částí, 17 procent aut přijíždí z širšího regionu, 5 procent z Rakouska a zbytek z oblasti bývalého okresu. Situace se za posledních pár let nijak výrazně nezměnila, lidé dávají ve velké míře přednost vlastnímu autu.



Ti, kteří přijíždějí do centra jen na krátkou dobu, mohou využít některá placená parkoviště na prvních patnáct minut zdarma. Ostatní využívají raději neplacené stání v blízkosti centra. To platilo donedávna i o parkovišti na Tovární ulici, které je od loňska také zpoplatněno. Dle očekávání vyvolává tento krok rozporuplné reakce.

Výrazný dopad má zpoplatnění na místní podnikatele. Ti, kteří mají možnost, parkují v zadní části jednoho ze soukromých objektů, ovšem též za peníze, čímž jim rostou náklady. Místní podnikatelé zaznamenali úbytek zákazníků, kteří raději jedou jinam, kde parkují bezplatně. Motoristé navíc chodí do obchodů jen rozměňovat peníze, neboť automat nevrací drobné mince. Také se zkomplikovala situace s parkováním aut dodavatelů.

Vedení radnice se brání a tvrdí, že právě zpoplatněním parkování v Tovární ulici vychází tamním podnikatelům vstříc tím, že podpoří nezbytnou rotaci aut. Do doby, než na Tovární vzniklo toto vyznačené parkoviště, tam parkovali po celý den zejména ti, kteří dojížděli za prací buď do centra, nebo pracovali v jiném městě a odjížděli dále vlakem či autobusem. Také tam dlouhodobě stála auta obyvatel bydlících v blízkém okolí. Tato auta mohou nadále parkovat bezplatně v blízkosti nádraží na parkovišti za čerpací stanici Shell.

Vybraná parkoviště spravuje na základě nájemní smlouvy společnost .A.S.A. EKO Znojmo od roku 2001. Nedávno byl instalován závorový systém na nejvytíženějších parkovištích a obměna dopravního značení.

Svůj díl koláče si musejí sníst i lidé, kteří jsou v okolí Tovární ulice zaměstnáni. Parkování je měsíčně vyjde na osm set korun. Řešením je odstavit své auto v některé z přilehlých ulic a dále dojít pěšky. Pak ovšem nastává otázka, komu je vlastně parkoviště naplněné jen z jedné pětiny k užitku? V dopoledních hodinách zde totiž stojí maximálně 15 aut. Nebo je důvodem pouze jen nalezení dalšího zdroje příjmů?

Slušným kompromisem by bylo zavedení služby prvních třiceti minut zdarma, aby si lidé mohli vyřídit nejnutnější záležitosti a nákupy, a tím podpořili místní drobné podnikatele, kteří zaznamenali citelný úbytek zákazníků. Určitě je lepší pohled na spokojené zákazníky než na poloprázdné parkoviště.

Petr Křivánek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *